Jak dobrze rozpocząć projekt informatyczny? 6 kroków do sukcesu

Adam
Adam
CEO & Co-founder

Odpowiednie zaplanowanie i rozpoczęcie projektu informatycznego wpłynie nie tylko na oszczędność czasu i pieniędzy, ale również na późniejszy sukces całego przedsięwzięcia. Dlatego tak istotne jest dobre przygotowanie już na samym początku, aby zminimalizować ryzyko porażki i zwiększyć swoje szanse na sukces. 

O co trzeba zadbać i jak przygotować projekt informatyczny, aby został właściwie wdrożony i spełnił Twoje cele biznesowe? Jak zapewne podejrzewasz, na sukces projektu składa się wiele czynników i ciężko wybrać jeden najważniejszy element. W tym artykule wymienimy kilka naszym zdaniem kluczowych czynników, o których warto pamiętać na samym początku drogi. Zaczynamy!

Projekt informatyczny od strony biznesowej i technologicznej

Planując projekt informatyczny warto mieć na uwadze dwa podstawowe aspekty biznesowy oraz technologiczny. Aspekt biznesowy dotyczy przede wszystkim wstępnego zbadania rynku i potrzeb potencjalnych klientów, co pozwoli zbudować produkt, który będzie odpowiadał ich potrzebom. Niezbędna jest także analiza konkurencji i właściwie skrojony plan na dalszy rozwój produktu wszystko to dokładnie omówimy w dalszej części tekstu. Nie bez znaczenia pozostaje także wybór zespołu, który zajmie się tworzeniem Twojego produktu, a także Twoje zaangażowanie w całą współpracę. 

Z kolei, gdy mowa o aspekcie technologicznym, chodzi przede wszystkim o wybór właściwej technologii do projektu i wszystkich kwestiach związanych z przygotowaniem go od strony IT. Doświadczony zespół zawsze będzie w stanie dobrze Ci doradzić w tym obszarze jeśli zatem nie wiesz jak dokonać wyboru, zawsze możesz liczyć na pomoc.

projekt informatyczny kroki

Innowacyjny pomysł na produkt nie wystarczy i często mimo świetnego planu na wstępie, projekt IT kończy się niepowodzeniem. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez CB Insights, przyczyny porażki startupów i ich projektów tkwią najczęściej w niedopasowaniu produktu do rynku, błędnych estymacjach, a także podejmowaniu złych decyzji biznesowych, w tym doboru niewłaściwego zespołu, co uniemożliwia oczekiwany rozwój projektu. Na co konkretnie trzeba zwrócić uwagę, aby uniknąć takich błędów? Czytaj dalej. 

Krok 1. Badanie potrzeb i analiza

Na wstępie bardzo istotne jest zbadanie rynku i potrzeb Twojej grupy docelowej. Jakiego produktu oczekują? Z jakimi problemami się borykają i jak Twój produkt pomoże im je rozwiązać? Czy są gotowi zapłacić za produkt? Jaką im przyniesie wartość? To tylko niektóre pytania, które musisz sobie zadać na samym początku drogi. Dokładna weryfikacja potrzeb Twojej grupy docelowej dostarczy Ci ważnych wniosków, które zadecydują o późniejszym kształcie całego przedsięwzięcia. 

Początkowy etap zakłada również dokładne przeanalizowanie konkurencji, co może być zarówno źródłem inspiracji, jak i dobrą lekcją, czego nie warto robić. Analizując ścieżkę sukcesu swoich konkurentów, możesz dostrzec, jakie działania przynoszą korzyści, wyłapać ewentualne błędy i właściwie zaplanować kolejne kroki. 

Krok 2. Planowanie projektu informatycznego

Początkowy etap przygotowywania projektu IT zawsze zakłada ułożenie właściwego planu to podstawa, bez której ciężko będzie osiągnąć zamierzone rezultaty. Twój plan powinien zawierać najważniejsze informacje dotyczące funkcjonalności, w jakie ma być wyposażony Twój produkt, a także kwestie związane z budżetem i deadline’m, którego chcesz się trzymać. Pomyśl o celach biznesowych projektu   to wiedza istotna nie tylko z Twojego punktu widzenia, ale bardzo ważny punkt odniesienia dla partnera technologicznego, który będzie pracował nad wdrożeniem rozwiązania. Pomyśl, jak dużego zespołu potrzebujesz do przygotowania projektu IT? Czy będzie to aplikacja webowa, czy mobilna?

planowanie projektu informatycznego

Warto zastanowić się również, czy na pewno wolisz zbudować od razu całe rozwiązanie, czy może w pierwszej kolejności lepiej skoncentrować się na MVP? Zaletą tego podejścia jest możliwość przetestowania aplikacji i zebranie feedbacku od pierwszych użytkowników. Wybierając MVP, skupisz się wyłącznie na najistotniejszych funkcjonalnościach i zobaczysz, jak produkt zostanie przyjęty na rynku – aby dowiedzieć się więcej, przeczytaj poniższy artykuł. 

Taki plan ułatwi Ci stworzenie specyfikacji technicznej, a także późniejsze rozmowy z software house’m. Już na samym początku lepiej również szerzej spojrzeć na swój produkt, biorąc pod uwagę jego przyszły rozwój i skalowanie.

Krok 3. Projekt informatyczny i stworzenie specyfikacji technicznej

W momencie, gdy znasz już cele Twojego projektu i wiesz, co konkretnie chcesz zbudować, przyszedł czas na spisanie wszystkiego w odpowiednim dokumencie. Zebranie wymagań projektowych w jedną całość to bardzo istotny krok, szczególnie jeśli planujesz rozpoczęcie współpracy z software house’m. Możesz to zrobić dopiero po pierwszym kontakcie z wybranym partnerem, ale na pewno wcześniej czy później taki dokument będzie kluczowy do rozpoczęcia działania.

Jeśli chcesz dokładnie przeanalizować działanie swojego produktu lub doprecyzować szczegóły swojego projektu, nieocenioną wartość mogą wnieść warsztaty produktowe. Dzięki nim łatwiej jest zrozumieć sposoby działania głównych funkcjonalności oraz analizę procesów aplikacji. Podczas warsztatów dowiesz się, które moduły rzeczywiście mają największe znaczenie dla produktu, a z których można zrezygnować, biorąc pod uwagę koszty, czy zakres działania. Wystarczy, że przełożysz swoją wiedzę biznesową na projekt, a otrzymasz dokładny schemat działania swojego produktu, dzięki czemu spojrzysz na niego z zupełnie innej perspektywy.

Zobacz, jak wyglądają takie warsztaty krok po kroku. Warsztaty produktowe,  jako element procesu analizy przedwdrożeniowej pozwolą też na dokładniejsze opracowanie estymacji Twojego projektu IT.

Pobierz swojego ebooka! 👇 👇

Warto pamiętać, że im lepiej zobrazujesz swoje cele i zakres pracy, tym bardziej zrozumiałe i czytelne będą Twoje wymagania dla zespołu technicznego. Dlatego zadbaj o dobre przygotowanie specyfikacji technicznej, aby stanowiła czytelny drogowskaz dla Twojego partnera i teamu developerskiego. Co powinna zawierać specyfikacja i jak stworzyć ją krok po kroku? Wyjaśniamy w tym artykule

Krok 4. Jak wybrać software house do współpracy?

Wybór właściwego partnera do współpracy to bardzo szeroki temat, o którym niejednokrotnie wspominaliśmy w naszych artykułach. Na samym początku najlepiej podjąć ostateczną decyzję, co będzie w Twoim przypadku lepsze — własny zespół, czy software house. Obecnie wiele firm wybiera outsourcing IT ze względu na oszczędność kosztów i czasu. Decydując się na taką współpracę, musisz zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów, które pozwolą Ci lepiej ocenić, czy dana firma faktycznie pomoże Ci w osiągnięciu celów.

Zwróć uwagę na portfolio — czy potencjalny partner specjalizuje się w konkretnych technologiach, na których Ci zależy? Jakie ma doświadczenie i czy jest ono poparte pozytywnymi opiniami klientów? Innym aspektem jest odpowiednie podejście software house’u, a przede wszystkim szczerość i przejrzystość od samego początku współpracy. To dobry znak, jeśli firma jest otwarta, aby porozmawiać o ograniczeniach projektu informatycznego — to właśnie jeden z elementów świadczących o doświadczeniu i właściwym podejściu do klienta.

Istotna jest również spersonalizowana propozycja od software house’u wraz z estymacją projektu IT i dedykowanymi rozwiązaniami. Twój partner powinien także mieć wypracowane dobre metody zarządzania pracą i wykorzystywać sprawdzone oraz profesjonalne technologie. 

Krok 5. Wybór odpowiedniej technologii do projektu

Planując stworzenie produktu, warto zastanowić się, jakich technologii chcesz użyć, aby spełnił on założone cele. Jeżeli planujesz kontynuację danego projektu, sytuacja jest o wiele prostsza — wiesz już jakie technologie mogą sprawdzić się w Twoim przypadku, także wystarczy jedynie podzielić się tą wiedzą z software house’m.

Jeśli jednak startujesz od zera i nie masz kompetencji w tym zakresie, przyda się analiza dostępnych możliwości. W tym artykule podpowiadamy, jak najlepiej wybrać technologię do danego rozwiązania. Zawsze możesz zasugerować swój typ, ale też zdać się na naszą pomoc — bardzo chętnie doradzimy Ci od strony technologicznej.

Krok 6. Zaangażowanie i komunikacja

Załóżmy, że masz już wybranego partnera do współpracy, a także klarowną wizję swojego produktu. Co dzieje się dalej? Twój projekt informatyczny startuje lada moment, ale czy masz dobrze zaplanowany swój udział w całym procesie i ilość czasu, jaką na niego poświęcisz? Zaangażowanie jest niezwykle ważne, a jego brak często skutkuje niepowodzeniem projektu IT. 

Z naszego doświadczenia wynika, że im większe zaangażowanie po stronie klienta, tym praca idzie zdecydowanie lepiej i efektywniej. Będąc częścią projektu, możesz stale wnosić swój feedback, obserwować kierunek rozwoju i komunikować się z zespołem. Taka współpraca pozwala stworzyć rozwiązanie idealnie dostosowane do Twoich potrzeb.

Nasz proces bardzo ułatwia współpracę tego typu — stawiamy na przejrzystość, dzięki czemu nasi klienci cały czas mogą śledzić progres i brać udział we wszystkich spotkaniach. Jeśli jednak nie masz czasu, aby angażować się bardziej, możemy zaproponować po swojej stronie współpracę z dedykowanym Product Ownerem, który dopilnuje wszystkiego po Twojej stronie.

Jak widzisz, możesz już od samego początku dbać o powodzenie swojego projektu, stosując kilka ważnych zasad. Właściwy start zwiększa szanse na późniejsze powodzenie całego procesu i pozwala uniknąć typowych błędów. Na szczęście zawsze możesz spełniać swoje cele biznesowe z pomocą odpowiedniego partnera — skontaktuj się z nami, a pomożemy zarówno pod kątem technologicznym, jak i biznesowym.

Podobne artykuły
25 października 2022
Technika MoSCoW — jak ustalać hierarchię zadań w projekcie?
W projektach IT liczba zadań, które trzeba wykonać może z początku wydawać się przytłaczająca. Co…
Czytaj więcej
26 września 2022
Jak Design Sprint pomaga jasno zdefiniować założenia produktu?
„Design Sprint nadaje startupom supermoc: zanim podejmą jakiekolwiek kosztowne zobowiązania, mogą się szybko przenieść w…
Czytaj więcej
21 września 2020
Transformacja cyfrowa – kiedy i dlaczego Twoja firma będzie potrzebować cyfrowej rewolucji?
Transformacja cyfrowa staje się kluczowym elementem współczesnego biznesu. Powoli przestaje być trendem, a zaczyna być…
Czytaj więcej