Tworzenie platform e-learningowych. Jak zbudować narzędzie, które odniesie sukces?

Adam
Adam
CEO & Co-founder

Jak stworzyć dobrą platformę e-learningową? Na co warto zwrócić uwagę i jakie funkcjonalności są konieczne, aby platforma dobrze spełniała swoją funkcję i generowała zyski?

W związku ze wzrostem zainteresowania rozwiązaniami edukacyjnymi online i coraz większymi potrzebami w zakresie ich tworzenia, przygotowaliśmy kompleksowy artykuł, w którym przybliżymy Ci jak powinna wyglądać profesjonalna platforma e learningowa. Czas na dużą dawkę wiedzy – czytaj dalej.

Czym są platformy e-learningowe i jak rozwija się ten trend?

Platformy e-learningowe definiowane są jako rozwiązania, które umożliwiają doskonalenie swoich umiejętności drogą internetową. Choć już od lat zauważalny jest nieustanny rozwój technologii dla branży edukacyjnej, w ostatnim czasie ten trend jeszcze bardziej się umocnił. Obecna sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała, że miliony osób na całym świecie musiały przenieść swoje życie  edukacyjne ze szkoleń stacjonarnych do sieci.

Na znaczeniu zyskały wszelkie platformy edukacyjne, które umożliwiają prowadzenie szkoleń, lekcji, kursów, a także różnego rodzaju konsultacji. Są one wręcz idealnym rozwiązaniem dla wszystkich prowadzących jakąkolwiek działalność edukacyjną — od szkół, firm szkoleniowych, po podmioty oferujące różne kursy.

Wzrost zainteresowania zauważalny jest w statystykach — wystarczy spojrzeć na wykres wygenerowany przez Google Trends, gdzie widać wyraźny wzrost popularności hasła „e-learning” na przestrzeni lat, a w szczególności w czasie trwania pandemii. To pokazuje, jak duży potencjał ma rynek edukacyjny i choć dominują w nim więksi gracze jak chociażby Udemy, wciąż jest przestrzeń i miejsce na wszystkich tych, którzy chcą stworzyć kolejne rozwiązania.

e learning google trends

Obecnie przewiduje się, że światowy rynek platform e-learningowych będzie wart ok. 325 miliardów dolarów do 2025 roku wg Research & Markets. Dla porównania, statystyki dla roku 2014 wynosiły 165,36 miliardów dolarów. Co również ciekawe, wg Small Business Trends jeszcze w 2017 roku 77% amerykańskich firm korzystało z rozwiązań do nauki online i aż 98% badanych planowało włączyć je do programu w najbliższych latach. Coraz więcej firm widzi też niepodważalne korzyści finansowe dzięki wprowadzeniu takich systemów — w 2019 roku e-learning spowodował wzrost dochodów amerykańskich organizacji o 42% (źródło: TechJury).

5 głównych zalet platform e-learningowych

Platformy do nauki online zawdzięczają swoją popularność przede wszystkim wygodzie, jaka płynie z ich użytkowania. Dobrze stworzona platforma e-learningowa ma również szereg innych zalet. Oto niektóre z nich:

  • jest to dobre rozwiązanie dla każdej grupy wiekowej (z platform mogą korzystać zarówno dzieci i młodzież, jak i osoby dorosłe),
  • możliwość przekazywania wiedzy na praktycznie każdy temat (nauka języków, nauki ścisłe i humanistyczne, kreatywne, czy techniczne),
  • dostęp do edukacji z dowolnej lokalizacji i dla dowolnej grupy osób,
  • oszczędność — brak konieczności wynajmowania miejsca na przeprowadzenie zajęć,
  • przydatne i rozwojowe funkcjonalności (w zależności od platformy, takie jak np. dostęp do bazy wiedzy, czy śledzenie własnych postępów).

Tworzenie platformy e-learningowej – co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz?

Zanim zdecydujesz się na stworzenie platformy e-learningowej, pamiętaj, że aby odnieść sukces przy wdrażaniu tego typu rozwiązań, trzeba spojrzeć na nie kompleksowo tak, by zadbać o elastyczność platformy, dostosowując działania do swojej grupy odbiorców.

profesjonalna platforma elearningowa

Zanim rozpoczniesz proces tworzenia aplikacji, bardzo istotne jest nie tylko zbadanie potrzeb użytkownika, ale również wytypowanie funkcjonalności, które pozwolą korzystać z takich platform w sposób intuicyjny i skuteczny.Kierujesz produkt do szkoły, firmy w celu szkolenia pracowników, czy może do indywidualnych osób?

Analizując dogłębnie swój target, możesz wstępnie przewidzieć, jaki rodzaj platformy i funkcjonalności będą odpowiednie w tym przypadku, a także do jak dużej grupy powinien być skierowany produkt.

Co jeszcze należy zrobić na samym początku drogi?

1. Przygotować odpowiedni model biznesowy i strategię rozwoju produktu. Przed procesem developmentu, warto zastanowić się nad całościową strategią Twojej platformy, sposobem jej monetyzacji, promocją i rozwojem.

Jakie są niektóre z popularnych modeli biznesowych?

  • Subskrypcja — użytkownicy wykupują miesięczną lub roczną subskrypcję, która daje im nieograniczony dostęp do treści serwisu lub kursów.
  • Płatne certyfikaty — możesz  udostępniać użytkownikom certyfikaty po ukończeniu kursów.  Obserwuje się, że użytkownicy płacą za certyfikat zweryfikowany przez platformę.
  • Partnerstwo korporacyjne — w tym modelu biznesowym możesz współpracować z firmami w celu opracowania dostosowanych kursów i odpowiedniego naliczania opłat.
  • Płatne kursy — w tym modelu biznesowym możesz oferować płatne kursy. A kiedy kursanci kupią jakiś kurs, pieniądze trafiają do instruktora i właściciela serwisu.

2. Przeanalizować konkurencję. Przegląd rynku to dobra praktyka, dzięki której zapoznasz się z dostępnymi platformami kursów online, zgromadzisz nowe pomysły, a także zastanowisz się, co możesz zrobić, aby uzyskać przewagę nad konkurencją.

3. Zdecydować, z jakich rozwiązań najlepiej skorzystać do budowy systemu. Platformy e-learningowe można tworzyć od zera (od własnej strony internetowej) albo wybrać gotowe rozwiązania open source’owe jak np. Moodle, czy Cocorico (każde z nich ma swoje plusy i minusy, chętnie podzielimy się spostrzeżeniami w bezpośrednim kontakcie). W przypadku takich systemów często też wdraża się różne integracje; rzadko kiedy tworzy się funkcjonalności takie jak przykładowo czat zupełnie od zera.

4. Przyjrzeć się wyzwaniom związanym z tworzeniem tego typu produktów. Jednym z większych wyzwań jest utrzymanie zaangażowania użytkownika i w tym celu wdraża się różne interaktywne funkcjonalności pozwalające zwiększyć aktywność. Dobrze sprawdzają się przykładowo wyzwania składające się z różnych zadań, lub wprowadzenie elementów grywalizacji.

Platforma e-learnigowa – 6 kluczowych funkcjonalności

Większość profesjonalnych platform e-learningowych jest wyposażonych w szereg funkcjonalności, które umożliwiają łatwy i sprawny dostęp do nauki. Oczywiście w zależności od platformy, funkcjonalności te mogą się różnić — najważniejsze, aby były dopasowane do Twojej strategii i odbiorców produktu. Poniżej podajemy kilka przykładów.

Wideo

To tak naprawdę podstawowa funkcjonalność — dobry system audio-wideo, który pozwoli na dwustronną komunikację pomiędzy nauczycielem i uczniem, jest na wagę złota w przypadku platform do lekcji zdalnych.

Interaktywna tablica

Możliwość dwustronnej komunikacji za pomocą interaktywnej tablicy może być istotną funkcjonalnością zarówno z punktu widzenia nauczyciela, jak i ucznia. Udostępnianie ekranu z taką tablicą umożliwia zapis ważnych pojęć czy definicji, tworzenie notatek, a także wykonywanie ćwiczeń ustalonych podczas zajęć.

Notyfikacje

Wszelkiego rodzaju powiadomienia są mile widziane — użytkownik powinien wiedzieć, np. o wszelkich zmianach i aktualizacjach kursu, a także otrzymywać przypomnienia o rozpoczęciu zajęć.

Baza wiedzy

Funkcjonalność pozwalająca na gromadzenie podstawowych materiałów edukacyjnych jest bardzo przydatna, gdy użytkownik chce powtórzyć sobie materiał, lub na bieżąco korzystać z zasobów edukacyjnych.

Czat

Platforma e-learningowa powinna być wyposażona w czat, który pozwoli na komunikację pomiędzy uczestnikami szkolenia, np. zadawanie pytań.

Tablica kursów

Jeśli Twoja platforma e-learningowa wyposażona jest w szereg kursów, użytkownik powinien mieć intuicyjny dostęp do każdego z nich. Tablica kursów posiadająca klarowny widok i odpowiedni UX design pozwoli na skuteczne korzystanie z produktu. Użytkownik powinien mieć rozumieć dostępne procesy szkoleniowe, mieć możliwość dołączenia do danego kursu, sprawdzenie niezbędnych informacji o kursie, a także powrotu do nauki w dowolnej chwili od momentu opuszczenia.

Realizacja pomysłu na platformę e-learningową

Mając już wstępny pomysł na platformę e-learningową, musisz znaleźć odpowiedniego partnera IT, który zbuduje dla Ciebie dedykowane rozwiązanie i doradzi we wszelkich najważniejszych kwestiach związanych z tworzeniem produktu. Wymaga to wiedzy i szerokiego doświadczenia, aby finalny produkt był zgodny z Twoimi potrzebami.

Posiadamy doświadczenie w realizacji takich projektów zarówno na rynku amerykańskim jak i polskim. Z polskiej aplikacji korzystają dziesiątki tysięcy studentów oraz wiele instytucji publicznych i obecnie jest ona wiodącym rozwiązaniem na naszym rynku. Z kolei platforma, którą stworzyliśmy dla startupu z USA to rewolucyjny system, który ma pomagać osobom w trudnych sytuacjach życiowych – posiada specjalnie zaprojektowaną ścieżkę rozwoju, bogatą w kursy i wyzwania motywujące do zmiany życia na lepsze. Dowiedz się więcej o tym projekcie czytając nasze case study.

Chcesz zbudować platformę e-learningową, która odniesie sukces? Napisz do nas, a przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę. Chętnie porozmawiamy również o wizji Twojego produktu i odpowiemy na wszelkie pytania.

Related Posts
12 grudnia 2018
Ile kosztuje zbudowanie aplikacji podobnej do WhatsApp’a?
Wiele razy zapewne zastanawiałeś się ile może kosztować aplikacja mobilna, która będzie służyła do komunikacji…
Czytaj więcej
28 stycznia 2022
User story — czym są historyjki użytkownika i dlaczego warto z nich korzystać?
Proste, ale niezwykle przydatne historyjki użytkownika są świetnym narzędziem do tworzenia opisu funkcjonalności, których oczekuje…
Czytaj więcej
15 sierpnia 2020
Czym jest MVP (Minimum Viable Product) i dlaczego jest ważne?
Masz świetny pomysł na nowoczesny produkt i nie możesz doczekać się, aż Twoje rozwiązanie podbije…
Czytaj więcej