Czym są aplikacje mobilne i jak dostosować je do swojego biznesu?

Mariola
Mariola
Content Writer
Mateusz
Mateusz
Mobile Developer

Pytanie zadane w tytule tego artykułu może się wydawać nieco dziwne. Jaki jest sens pytać o znaczenie aplikacji mobilnych, skoro dzisiaj prawie każdy człowiek ma smartfona w kieszeni i na co dzień używa dziesiątki aplikacji?

To prawda, że na całym świecie jest ponad 7,1 miliarda użytkowników smartfonów. Niezliczona jest liczba aplikacji, które obecnie mamy wszyscy ludzie na naszych telefonach lub tabletach, od aplikacji lokalizacyjnych po aplikacje dotyczące odchudzania, które stale wysyłają nam powiadomienia zgodnie z ustaloną konfiguracją. Rozbudowany rozwój aplikacji mobilnych oznacza, że ​​istnieją aplikacje obejmujące niemal wszystko: zakupy, podróże, dbanie o formę, gry, rozrywkę i wiele więcej.

Boom na rynku aplikacji mobilnych

Według Zippia.com przeciętny właściciel smartfona korzysta z 9-10 aplikacji dziennie i 30 miesięcznie. Prognozy określone przez Statista.com przewidują, że do 2026 roku konsumenci pobiorą 143 miliardy aplikacji mobilnych ze sklepu Google Play, co stanowi wzrost o prawie 30 procent w stosunku do 111 miliardów aplikacji pobranych w 2021 roku. To pokazuje,  że nieobecność w przestrzeni online oznacza utratę zysków. Wyobraź sobie – w 2021 roku użytkownicy pobierali ponad 435 000 aplikacji na minutę (zgodnie z raportem State of mobile 2022). Liczby mówią same za siebie, rynku aplikacji mobilnych nie należy lekceważyć.

Na podstawie tych statystyk możemy powiedzieć, że świat jest całkowicie pochłonięty rozwojem aplikacji mobilnych, więc jeśli organizacje chcą docierać do swoich klientów, nie mogą ignorować faktu ich popularności. Coraz więcej firm odchodzi od marketingu fizycznego jak rozdawanie ulotek, drukowanie reklam i wieszanie billboardów, 

Jeśli zależy Ci na korzyściach biznesowych, warto się zastanowić nad stworzeniem aplikacji mobilnej. Przejdźmy zatem do konkretów.

Co to jest aplikacja mobilna?

Według Techopedia aplikacje mobilne to oprogramowanie zaprojektowane do działania na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Są to na ogół małe, pojedyncze jednostki oprogramowania o ograniczonej funkcjonalności.  Chociaż mogą mieć niewielką funkcjonalność, zapewniają użytkownikom wysokiej jakości usługi lub doświadczenie. Aplikacje obejmują zarówno proste gry, jak i wysoce wyrafinowane rozwiązania – wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców.

Początkowo aplikacje mobilne miały oferować wsparcie produktywności, pobieranie kontaktów, planowanie e-maili, zarządzanie kalendarzami. Jednak duże zainteresowanie klientów zachęciło wydawców aplikacji do tworzenia aplikacji dla szerokiego zakresu kategorii, w tym gier, rozrywki, sieci społecznościowych, czy wiadomości. 

Czy inwestycja w aplikację mobilną jest opłacalna biznesowo?

To jest prawdopodobnie pierwsze pytanie, które przychodzi na myśl. Czy inwestycja w aplikację mobilną przyniesie jakikolwiek zysk? Z całą pewnością – i znów mamy liczby, które to potwierdzają. Według raportu State of Mobile 2022 konsumenci w 2021 roku wydali 170 miliardów USD w sklepach z aplikacjami. To o 19% więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę fakt, że ludzie raczej nie przestaną w najbliższym czasie korzystać z telefonów komórkowych, jest to dobra inwestycja.

Przeanalizujmy teraz kilka argumentów, które zobrazują wpływ aplikacji mobilnych na sukces finansowy firmy.

6 zalet tworzenia aplikacji mobilnych

Opracowanie niestandardowej aplikacji mobilnej nie tylko pomaga Twojej firmie zachować aktualność i być w czołówce nowych technologii. Pomaga również poprawić relacje z klientami i budować lojalność wobec marki. Niezależnie od tego, czy chcesz opracować aplikację mobilną, czy też zaktualizować obecny produkt, oto sześć powodów, dla których warto przemyśleć budowę aplikacji mobilnej.  

1. Aplikacje mobilne wzmacniają relacje z klientami

Według Forbes, 76% konsumentów woli oszczędzać czas, robiąc zakupy na telefonie, a większość użytkowników smartfonów preferuje korzystanie z aplikacji mobilnych niż stron internetowych. Wynika to z faktu, że klienci nie chcą już czekać na załadowanie strony internetowej. Chcą szybkiego i łatwego dostępu do Twojej firmy za naciśnięciem jednego przycisku. 

Niestandardowa aplikacja mobilna to skuteczny sposób na natychmiastowe dostarczanie klientom potrzebnych im informacji i usług i możliwość utrzymania ich zainteresowania. W tym celu możesz kierować reklamy do klientów, którzy używają swoich smartfonów do wyszukiwania produktów i usług podobnych do Twoich. Możesz także wykorzystać swoją aplikację, aby pozostać w kontakcie z obecnymi klientami i by na bieżąco pobierali aktualizacje.

2. Branding firmy, czyli jak aplikacje wzmacniają Twoją markę.

Aplikacje mobilne nie są przeznaczone wyłącznie dla znanych marek, takich jak Netflix, czy Zalando. W rzeczywistości małe i średnie budują aplikacje mobilne, rozumiejąc, że dostosowana aplikacja mobilna może budować wiarygodność, znajomość i zaufanie klientów.

Przykładem tego jest np. Telegram, aplikacja do przesyłania wiadomości. Jest ona jedną z popularniejszych aplikacji do komunikacji, mając już ponad 500 milionów aktywnych użytkowników (dane z 2022 r.). Co sprawia, że ​​Telegram jest lepszy niż wszystkie inne aplikacje do przesyłania wiadomości? Chociaż aplikacja nie oferuje niczego nadzwyczajnego, jednak umożliwia bezproblemową synchronizację ze wszystkimi urządzeniami, jest szybka i bezpieczna. A to podniosło wartość marki Telegrama.  

3. Możliwość dostępu do Twojej firmy 24/7.

W przeciwieństwie do tradycyjnego sklepu, aplikacje mobilne oferują klientom całodobowy dostęp do Twoich produktów i usług. Dzięki ukierunkowanym wiadomościom i informacjom dostęp do aplikacji jest znacznie wygodniejszy niż do stron internetowych. Niektóre aplikacje są dostępne nawet w wersji offline. Dzięki całodobowemu dostępowi klienci mogą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania o każdej porze dnia, bez konieczności rozmowy z przedstawicielem serwisu oraz znaleźć potrzebne informacje. Wygoda aplikacji mobilnej jest niezwykle cenna dla klientów. Dzięki temu będą oni często korzystać z dostępności Twoich zasobów. 

4. Aplikacje mobilne dostarczają potrzebnych informacji o klientach.

Aplikację mobilną można dopasować dokładnie do preferencji klienta. Określone wybory i zainteresowania te można następnie wykorzystać podczas badania przyszłego wzrostu. Z jakich funkcji aplikacji klienci korzystali najczęściej i na co jest największy popyt? Dane i opinie zebrane z aplikacji mogą nawet stanowić podstawę całej kampanii marketingowej, jeśli zostaną zebrane prawidłowo.  Łączy się to z następnym punktem;)

5. Aplikacje mobilne to doskonałe narzędzia marketingowe.

Aplikacje można wykorzystać, aby dotrzeć do szerszego grona dzięki swoim kampaniom marketingowym. Z poziomu aplikacji można zarządzać specjalnymi wiadomościami, danymi kontaktowymi, informacjami o zespole, czy narzędziami angażującymi, takimi jak konkursy i kampanie.  Im więcej klientów rozpoznaje Twoje materiały marketingowe, uczestniczy w kampaniach lub angażuje się w Twoją aplikację, tym bardziej prawdopodobne jest, że zapamiętają markę na dłużej.

6. Aplikacje mobilne przynoszą zyski.

Firmy mogą faktycznie zarabiać na swoich aplikacjach dzięki reklamom kierowanym na zakupy w aplikacji. Dzięki dobrze zbudowanej aplikacji mobilnej ułatwisz swoim klientom kupowanie produktów lub usług za pomocą zaledwie kilku dotknięć smartfona. Możesz także używać swojej aplikacji do oferowania specjalnych ofert i rabatów, aby zachęcić klientów do kupowania od Ciebie więcej. Za pomocą aplikacji mobilnych masz możliwość oferować programy lojalnościowe i rabaty, aby zachęcić klientów do powrotu.

zalety aplikacji mobilnych

Rodzaje aplikacji mobilnych i ich zastosowanie w biznesie

Jeśli planujesz zbudować aplikację dla swojej firmy, z pewnością najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: jak wybrać rodzaj aplikacji mobilnej? Analizując czynniki decyzyjne, powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie: co teraz jest dla Twojej firmy priorytetem. Odpowiedź określi najlepszy rodzaj aplikacji do Twoich bieżących potrzeb i możliwości.

1. Aplikacje natywne

Czynnik decyzyjny: Moja aplikacja musi być szybka i stabilna

Aplikacje natywne są zaprojektowane specjalnie dla określonego systemu operacyjnego, takiego jak iOS lub Android. Z tego powodu natywne aplikacje mogą wykorzystywać sprzęt i oprogramowanie specyficzne dla urządzenia (np. aparat). Mogą również skorzystać z unikalnych funkcji konkretnego systemu operacyjnego, takich jak powiadomienia push na urządzeniach z systemem iOS.

Plusy : Ze względu na swój szczególny charakter aplikacje natywne mają tę zaletę, że są szybsze i niezawodne pod względem wydajności. Ogólnie są one bardziej wydajne w korzystaniu z zasobów urządzenia niż inne typy aplikacji mobilnych. Aplikacje natywne wykorzystują natywny interfejs użytkownika urządzenia, zapewniając użytkownikom bardziej zoptymalizowaną obsługę klienta.

Minusy: Jednak problem z aplikacjami natywnymi polega na tym, że jeśli zaczniesz je rozwijać, musisz zduplikować wysiłki dla każdej z różnych platform. Kod utworzony dla jednej platformy nie może być ponownie użyty na innej. Ponieważ są one przeznaczone tylko dla jednej platformy, nie można ich mieszać i dopasowywać.  Aplikacje natywne z definicji nie są wieloplatformowe, a proces ich tworzenia jest unikalny dla każdej z nich. Na przykład są one napisane w języku kodowania charakterystycznym dla platformy mobilnej. Tak więc aplikacje na iOS są pisane w Objective-C lub Swift, podczas gdy aplikacje na Androida używają języków Java lub Kotlin. Stanowi to również barierę rozwojową ze względu na złożoność tworzenia oprogramowania mobilnego oraz brak i koszt wyspecjalizowanych programistów.

2. Progresywne aplikacje internetowe (PWA)

Czynnik decyzyjny: potrzebuję aplikacji jak najszybciej!

Jeśli musisz mieć aplikację w jak najkrótszym czasie, warto zainwestować w zbudowanie aplikacji internetowej PWA. Aplikacje internetowe zachowują się podobnie do aplikacji natywnych, ale są dostępne za pośrednictwem przeglądarki internetowej na urządzeniu mobilnym. 

Nie są to samodzielne aplikacje w sensie konieczności pobierania kodu i instalowania go na urządzeniu. W rzeczywistości są to responsywne strony internetowe, które dostosowują interfejs do urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Aplikacje PWA najczęściej są projektowane przy użyciu HTML5, CSS, JavaScript, Ruby i podobnych języków programowania używanych do pracy w sieci.

Plusy: Ponieważ jest oparty na sieci, nie ma potrzeby dostosowywania do platformy lub systemu operacyjnego. Zmniejsza to koszty rozwoju. Ponadto, z punktu widzenia użytkownika końcowego, PWA są łatwe w użyciu na urządzeniach mobilnych (brak sklepu z aplikacjami) i są lekkie. A z punktu widzenia programisty zmiany są znacznie szybsze niż aplikacje natywne i są łatwiejsze w utrzymaniu. 

Minusy: Aplikacje internetowe są całkowicie zależne od przeglądarki używanej na urządzeniu. Funkcjonalności będą dostępne w jednej przeglądarce, a niedostępne w innej, co może zapewnić użytkownikom różne doświadczenia. Co więcej, nie będą całkowicie działać w trybie offline. Nawet jeśli mają tryb offline, urządzenie nadal będzie wymagać połączenia z Internetem, aby utworzyć kopię zapasową danych na urządzeniu, zaoferować nowe dane lub odświeżyć zawartość ekranu.

3. Aplikacje hybrydowe

Czynnik decyzyjny: Mam ograniczone zasoby czasowe i finansowe

Aplikacja hybrydowa to połączenie aplikacji natywnych i PWA. Są opracowywane jako aplikacje natywne, ale wykorzystują technologie internetowe, takie jak HTML5 i CSS3. Przy ich budowie programiści wykorzystują mieszankę technologii internetowych i natywnych interfejsów API. Często używane technologie to: React Native, Ionic, Objective C, Swift, HTML5 i innych.

Aplikacja hybrydowa  to dobre rozwiązanie na początkowym etapie rozwoju produktu. W ciągu kilku miesięcy można stworzyć MVP, który umożliwia przetestowania reakcji użytkowników i popularności na rynku. A jeśli produkt okaże się sukcesem, możesz później zdecydować się na zbudowanie pełnej wersji natywnej.

Plusy: Stworzenie aplikacji hybrydowej jest znacznie szybsze i bardziej ekonomiczne niż aplikacji natywnej.Są łatwiejsze do opracowania niż aplikacje natywne, ponieważ nie trzeba pisać ich od nowa dla każdej platformy. Oba czynniki sprawiają, że dostęp do programistów potrzebnych do stworzenia aplikacji hybrydowej jest znacznie łatwiejszy i tańszy. Kluczową zaletą aplikacji hybrydowych jest to, że po zatwierdzeniu ich do umieszczenia w sklepie z aplikacjami nie jest wymagana dalsza weryfikacja. 

Minusy: Niestety niekiedy aplikacjom hybrydowym może brakować mocy i szybkości, które są cechami charakterystycznymi aplikacji natywnych. Wynika to z faktu, że dane rozwiązania nie korzystają bezpośrednio z natywnych modułów. Niektórych użytkowników może również zniechęcać konieczność specjalnego wejścia do sklepu z aplikacjami w celu pobrania aplikacji.

Jak aplikacja mobilna wpłynie na Twój biznes?

Omówiliśmy najważniejsze typy aplikacji mobilnych i oczywiście każda z nich ma swoje zalety. Wybór odpowiedniego typu aplikacji dla Twojej firmy będzie zależał od budżetu, grupy docelowej i celów biznesowych.

Warto mieć świadomość, że aplikacje mobilne z pewnością pomogą Ci dotrzeć do szerszej publiczności i zwiększyć sprzedaż. Jeśli chcesz zbudować popularną aplikację, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii.  Najpierw musisz stworzyć wysokiej jakości aplikację, która spełni potrzeby Twoich klientów. W tym celu warto współpracować z doświadczonymi inżynierami aplikacji mobilnych. Po drugie, trzeba koniecznie opracować plan marketingowy w celu skutecznej promocji produktu, aby dotrzeć do docelowych odbiorców. Poza tym trzeba stale aktualizować i ulepszać swoją aplikację, aby zapewnić jej popularność wśród użytkowników.

Jeśli chciałbyś porozmawiać ze specjalistami o swoim pomyśle na aplikację, skontaktuj się z nami. Możesz również zajrzeć do naszego portfolio aplikacji webowych i mobilnych, które powiększa się z każdym rokiem.