5 kroków, które początkujący przedsiębiorcy powinni podjąć przed uruchomieniem startupu

Gabriela
Gabriela
Project Manager

Jesteś początkującym przedsiębiorcą, masz super pomysł na biznes, ale brakuje Ci wiedzy technologicznej, aby produkt wdrożyć i rozwijać? Z doświadczenia wiemy, że początki są zawsze najtrudniejsze. Przeczytaj jednak kilka naszych wskazówek, które pomogą Ci dobrać właściwą ścieżkę i finalnie nawiązać współpracę z programistą. Zaczynamy!

1. Pierwsze testowanie produktu

Z pewnością wychodzisz z założenia, że Twój produkt posiada świetne funkcjonalności i za jednym zamachem rozwiązuje dotychczasowy problem użytkowników, np. wywóz śmieci, zamówienie taksówki czy umówienie wizyty u lekarza? Czy aby na pewno?

Zanim pójdziesz o krok dalej w rozwoju swojej aplikacji, upewnij się, że Twoi klienci myślą tak samo.

Dobry startup potrafi rozwiązać dotychczasowy problem w zupełnie nowym ujęciu i zaskoczyć użytkowników. Pomysł na taki biznes wypływa wprost z potrzeb klientów, nigdy na odwrót. Do rozwiązania problemu przekazywania kluczy i 24h recepcji, użyliśmy wiedzy, którą klient gromadził zarządzając apartamentami pod wynajem, w różnych lokalizacjach. To on pierwszy wskazał nam niedogodności, z którymi na co dzień muszą się borykać właściciele i zarządcy hoteli apartamentowych. Tak powstał SmartPorter – elektroniczny zamek, sterowany zdalnie, z dowolnego miejsca na ziemi. – mówi Adam Mateja.

Spróbuj skontaktować się z potencjalnymi klientami i zapytać o:

  • Czy aplikacja rzeczywiście rozwiązuje ich problem, pomaga im?
  • Kiedy i w jakiej sytuacji z niej korzystają?
  • Czy jest prosta i intuicyjna w obsłudze?
  • Czy byliby skłonni kupić ten produkt, jeśli znajdzie się w ofercie rynkowej? Jeśli tak, to ile skłonni byliby zapłacić za to rozwiązanie?

2. Stwórz makietę

Jeśli wciąż myślisz, że nie jesteś dość sprawny i zaawansowany technologicznie, aby rozrysować układ swojej aplikacji, pokazać ścieżkę użytkownika, zaplanować wszystkie przyciski i funkcjonalności, to niestety, ale jesteś w błędzie. Makieta nie musi być zakodowaną wersją twojego produktu i naprawdę nie powinna nią być. Na rynku dostępnych jest wiele darmowych narzędzi online, które pomogą Ci zaplanować strukturę.

Czym jest makieta? Makieta jest po prostu wizualnym odzwierciedleniem tego, czym produkt jest. Wyjaśnieniem potencjalnym inwestorom, programistom, co aplikacja faktycznie robi dla użytkownika, czego dotyczy, jak będzie można się po niej poruszać. Możesz to zrobić odręcznie, szkicując na kartkach poszczególne układy i UX, jednak zachęcamy Cię do wykorzystania darmowych narzędzi, które z Twoją pomocą zrobią to doskonale!

Poniżej kilka dostępnych narzędzi online, które umożliwią Ci stworzenie gotowej makiety produktu:

Tablica suchościeralna zdecydowanie ułatwia pracę nad mockupami aplikacji.

3. Rozpocznij przedsprzedaż i pozyskaj pierwszych użytkowników

Kiedy zebrałeś już feedback na temat swojej aplikacji, testowanej wcześniej przez pierwszych użytkowników, pora za działania związane uruchomieniem pierwszej sprzedaży. Tak – nie czekaj, aż produkt wyjdzie z fazy MVP (Minimum Viable Product), zacznij go sprzedawać, a w międzyczasie dokonał produkt. Taka jest bowiem natura startupów.

Przedsprzedaż, to kolejna szansa na potwierdzenie czy Twój produkt sprawdzi się na rynku. Dzięki dobrej sprzedaży, łatwiej uda Ci się przekonać inwestorów do inwestowania w startup, znaleźć technologicznego partnera biznesowego oraz kolejnych klientów.

W jaki sposób możesz wspomóc przedsprzedaż swojej aplikacji?

  • Postaw na content marketing i zacznij pisać o swojej aplikacji i rozwiązaniu i aktywnie promuj wpisy w social media. W ten sposób zaczniesz gromadzić grono odbiorców, którym przekażesz najpotrzebniejszą wiedzę, rozwiejesz ich wątpliwości, a także zbudujesz świadomość istnienia marki na rynku. Pamiętaj, że na początku, bez silnej marki, nikt o Tobie i Twoim rozwiązaniu nie wie.
  • Rozmawiaj. Szczególnie na forach i w kanałach social media, którymi zarządzasz. Opowiadaj o swojej wizji, dziel się swoimi doświadczeniami i buduj emocje wokół produktu. Użytkownicy lubią marki z pasją i zaangażowane w komunikację z nimi.
  • Możesz uruchomić na jakiś czas program zniżkowy, za pierwsze pobrania czy zakupy w Twoim sklepie, jednak nie czyń z tego swojej strategii sprzedażowej. Jednorazowa promocja to wszystko. Budujesz przecież rynkowy produkt z określoną strategią cenową. Lepiej przygotować prostą i niewymagającą wielu nakładów kampanię promocyjną. Wykorzystać do tego możesz łatwy w obsłudze generator landing page’y – (użyj narzędzi takich jak: https://unbounce.com/landing-page-templates/) z prostym formularzem, dzięki którym zbierzesz dane od użytkowników i udostępnisz wersję demo produktu do testowania.

4. Rozejrzyj się za wsparciem technologicznym

Zbierasz doskonałe recenzje, gdyż podstawowa wersja Twojego produktu została dobrze przyjęta i zyskała aprobatę? Świetnie. Przychodzi zatem pora, abyś dalej i w bardziej zaawansowany sposób rozwijał swój produkt programistycznie. Poszukiwania technologicznego partnera biznesowego nie są dość proste, ale pomożemy Ci dokonać odpowiedniego wyboru. Kilka uwag od nas, w kwestii tego etapu biznesowego.

CTO

Statystycznie rzecz biorąc, startupy składające się z założyciela i programisty mają zdecydowanie większe szanse na rozwój i sukces. Budowanie i rozwój oprogramowania Twojej aplikacji, to rzecz, którą za pewne nie jesteś w stanie zrobić sam. Dobrze jest mieć zatem w zespole osobę, której powierzysz te obowiązki, a Ty na przykład zajmiesz się sprzedażą i marketingiem.
Kto może być Twoim CTO? Może to być Twój przyjaciel, znajomy, który po godzinach chce rozwijać z Tobą ten produkt. Rozejrzyj się dookoła, i złóż ofertę współpracy tylko najlepszym.

Software house

  • Kiedy MVP zaczyna naprawdę dobrze sprzedawać się w przedsprzedaży, w większości przypadków, na tym etapie potrzebne jest już wsparcie specjalistycznego zespołu programistycznego (deweloperzy od front-endu i back-endu, testerzy, graficy, PM’owie).
  • Na tym etapie powinieneś rozważyć wynajęcie zewnętrznej firmy programistycznej, która dzięki swojemu doświadczeniu, a także specjalizacji w określonych technologiach, wspomoże Cię w dalszych pracach związanych z rozwojem aplikacji.
  • Postaraj się związać z doświadczoną firmą deweloperską, specjalizującą się w usługach dla startupów w zakresie rozwoju aplikacji internetowych. Współpraca z software housem dostarczy Ci kompleksowej obsługi w następującym zakresie: począwszy od analizy biznesowej, doradztwa, zaprojektowania i stworzenia architektury, prototypów, UX/UI, front-endu, back-endu, testowania, a skończywszy na opiece powdrożeniowej, monitoringu i rozwoju rentownego startupu. To naprawdę komfortowe rozwiązanie.

5. Rozwijaj się i zwiększaj swoje umiejętności

Nie ma nic gorszego niż bycie przedsiębiorcą, stanie w miejscu i brak rozwoju własnych kompetencji. Jeśli chcesz zwiększyć rynkową wartość swojej aplikacji, być przykładem dla ludzi, których będziesz zatrudniał i zarządzał, każdego dnia powinieneś uczyć się czego nowego, związanego z zarządzaniem biznesem, technologią, sprzedażą, HR i marketingiem.

Bierz udział w konferencjach i targach branżowych związanych z nowymi technologiami i startupami. Obserwuj branżę, czytaj, prenumeruj pisma branżowe. Doskonal swoje techniki sprzedaży, wystąpień publicznych i prezentacji oferty. Podglądaj firmami, które są podobne do Twojej i odniosły sukces. Inspiruj swoich współpracowników, bądź dla nich przykładem. Nie zapominaj, że jako osoba, która nie posiada głębokiej i rozległej wiedzy technologicznej, musisz wciąż rozwijać swoje inne umiejętności, potrzebne do rozwoju produktu, sprzedaży i organizacji.

Podsumowanie:

Z pewnością prowadzenie startupu to nie lada wyzwanie, szczególnie wtedy, kiedy jesteś dopiero na początku drogi i nie masz bogatej wiedzy technologicznej czy organizacyjnej. Jeśli jednak myślisz o swoim biznesie poważnie, na pewno z otwartością podejdziesz do naszych wskazówek. Życzymy powodzenia!