Czym jest MVP (Minimum Viable Product) i dlaczego jest ważne?

Adam
Adam
CEO & Co-founder

Masz świetny pomysł na nowoczesny produkt i nie możesz doczekać się, aż Twoje rozwiązanie podbije rynek? Aby zmaksymalizować szanse na sukces, konieczne jest odpowiednie przygotowanie, a co za tym idzie, stworzenie dobrej strategii i dokładne przetestowanie nowego produktu. Na szczęście nie musisz od razu inwestować w cały produkt i narażać się na zbędne koszty – z pomocą przychodzi MVP Minimum Viable Product.

Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tego zagadnienia. Sprawdź,  czym jest MVP (Minimum Viable Product) i jak pomoże Ci przetestować Twoje założenia biznesowe związane z nowym produktem oraz jakie korzyści przyniesie Ci jego wdrożenie. Zaczynamy!

Co to jest MVP i dlaczego warto z niego skorzystać?

MVP już od lat z powodzeniem wykorzystywane jest w różnorodnych firmach i startupach. Choć to rozwiązanie zawiera tylko i wyłącznie minimalny zestaw funkcji, musi być użyteczne i w pełni sprawne – nie ma mowy o żadnych błędach, czy niedociągnięciach. Pod szyldem MVP (Minimum Viable Product) może kryć się zarówno prosta aplikacja mobilna czy aplikacja webowa, witryna internetowa, landing page, czy jakikolwiek produkt bazujący na interakcji z użytkownikami.

Co oznacza skrót MVP?

Skrót MVP oznacza Minimum Viable Product, czyli najprościej mówiąc jest to produkt IT, który posiada zestaw podstawowych funkcjonalności pozwalających na wprowadzenie go na rynek i poddanie wstępnej ocenie użytkowników. Termin ten stworzył dyrektor generalny SyncDev, Frank Robinson w 2001 r. i spopularyzował  Eric Ries w książce The Lean Startup z 2011 r. Trzy kluczowe słowa, które tworzą MVP pojawiają się w nim nie bez znaczenia:

  • Minimum, czyli minimalny. Bardzo trafnie odnosi się do charakterystyki nowego rozwiązania. Docelowo ma ono posiadać tylko kilka niezbędnych funkcji
  • Viable. W języku angielskim słowo to oznacza „wykonalny”, czy „zdolny do funkcjonowania”. Rozwiązanie musi być funkcjonalnie i działać tak, aby pierwsi użytkownicy mogli z niego łatwo skorzystać i podzielić się feedbackiem.
  • Product – w tym przypadku dodatkowe wyjaśnienia nie będą potrzebne.

Dzięki wykorzystaniu MVP łatwo odkryjesz, czego tak naprawdę potrzebują Twoi użytkownicy i czy jesteś w stanie dostarczyć im oczekiwane rozwiązanie. Jak to wygląda w praktyce? Czytaj dalej.

MVP (Minimum Viable Product) aplikacji w praktyce

W naszej pracy często wdrażamy MVP (Minimum Viable Product), aby pomóc klientom jak najlepiej przygotować się do finalnego wejścia na rynek. Jednym z dobrych przykładów obrazujących działanie MVP w praktyce jest projekt, który realizowaliśmy dla klienta Widziszwszystko.pl. To jedna z najważniejszych firm na rynku zajmująca się sprzedażą systemu pozwalającego na śledzenie floty samochodowej zewnętrznym firmom. Aby umocnić swoją pozycję na rynku, klient postawił sobie za cel stworzenie własnej aplikacji internetowej, która umożliwi klientom logowanie się z każdego miejsca na świecie.

Zostaliśmy poproszeni o pomoc i szybko dostarczyliśmy pożądane MVP aplikacji, czyli produkt zawierający kluczowe funkcjonalności. Pozwalała ona m.in. na śledzenie pojazdów w czasie rzeczywistym i generowanie prostych raportów. Oznacza to, że zamiast inwestycji w nieskończoną ilość funkcji, klient mógł na prostym przykładzie zobaczyć jak działa jego produkt, a także uzyskać informacje zwrotne od klientów.

Ta wstępna wersja aplikacji zyskała wiele pozytywnych komentarzy i jej wdrożenie było pierwszym, niezwykle istotnym krokiem w planowaniu jej dalszego rozwoju. Obecnie rozwiązanie jest bogate w różne funkcje i osiągnęło dużą popularność – śledzi około 22 tysiące pojazdów.

Jakie korzyści płyną ze stworzenia MVP aplikacji?

Czas prześledzić najważniejsze korzyści, które dostarcza rozwiązanie w postaci MVP (Minimum Viable Product).

  • identyfikacja ewentualnych problemów na wczesnym etapie. Gdy ocenisz potrzeby produktu dość wcześnie i zobaczysz, jak Twój produkt funkcjonuje w realnym świecie, zdecydowanie łatwiej będzie wskazać błędy, które wcześniej ciężko było wyłapać lub przewidzieć. Zyskasz szansę dokładnego przyjrzenia się wszystkim funkcjom, zidentyfikowania tych niepotrzebnych, a może wygenerowanie pomysłów na zupełnie nowe, które warto wcielić w życie.
  • Poznanie swoich użytkowników. Wiedza o grupie docelowej jest kluczowa, bo przecież to właśnie ci użytkownicy będą bezpośrednimi odbiorcami Twojego produktu. Ich odczucia, opinie i potrzeby musisz postawić na pierwszym miejscu. Jak dowiedzieć się czego faktycznie potrzebują? Skąd czerpać wiedzę o ich odczuciach? To właśnie kolejna zaleta MVP – zaprezentowanie pierwszej wersji Twojego rozwiązania będzie wystarczające, by zebrać odpowiedni feedback od pierwszych klientów i następnie zapewnić im usługę w pełni zbieżną z ich potrzebami.
  • Przetestowanie swojego pomysłu. Czasami nawet najlepsze pomysły okazują się nietrafne, gdy ujrzą światło dzienne. Stosując zasadę “lean startup” możesz ocenić zainteresowanie konsumentów produktem i określić, w jaki sposób trzeba go jeszcze udoskonalić. Proces “lean startup” można wykorzystać, aby uniknąć niepotrzebnego wykorzystywania zasobów podczas tworzenia i rozwoju aplikacji. Ważne jest, by skonfrontować swój pomysł z rzeczywistością oraz zebrać informację zwrotną w celu wprowadzenia nowego produktu na rynek.
  • Przewidywanie zysku. Uzyskanie pierwszych opinii od użytkowników pomaga przewidzieć rentowność Twojego produktu. Możesz także podejmować mądrzejsze decyzje i lepiej planować swoje przyszłe inwestycje i model biznesowy.
  • Znalezienie pierwszych partnerów. Wydanie pierwszej wersji swojego produktu to świetny sposób na pokazanie go światu, zainteresowanie, a nawet zwrócenie uwagi przyszłych inwestorów. Przy odrobinie szczęścia mocne MVP pozwoli nawiązać pierwsze współprace z inwestorami i otrzymać kolejne rundy finansowania.

„MVP to świetne rozwiązanie, które pozwala sprawdzić, jak Twój innowacyjny pomysł pasuje do rynku. Uważam, że pozyskiwanie informacji zwrotnych od wczesnych użytkowników jest jedną z najważniejszych wartości, ponieważ to właśnie oni zadecydują o jego sukcesie w przyszłości. Dlatego MVP może pomóc w niemal każdym biznesie, od startupów po firmy różne pod względem wielkości i branży”- Karol, Co-founder & CTO.

Jak wygląda zakres pracy nad MVP (Minimum Viable Product)?

Prawdopodobnie zastanawiasz się, jaki jest rzeczywisty zakres pracy podczas tworzenia MVP i co dokładnie oznacza dostarczenie nowego produktu z minimalną zakresem funkcjonalności. Aby dobrze zrozumieć sedno tego procesu, trzeba podkreślić, że ostateczny produkt MVP powinien być kompletny, więc nie ma miejsca na dostarczanie kiepskich jakościowo rozwiązań.

Niestety czasami zdarza się, że zbyt duże tempo projektu sprawia, że staje się chaotyczny i w rezultacie powstaje produkt, który nie działa prawidłowo. Na szczęście dzięki szerokiemu doświadczeniu wiemy jak zbudować odpowiednie MVP – skupiamy się na dostarczaniu niezawodnych, intuicyjnych i dobrze zaprojektowanych aplikacji od początku do końca.

Jak powstaje MVP? Proces tworzenia

W Blurify cały czas podążamy za sprawdzonym procesem dostarczania usługi MVP i stawiamy potrzeby klientów w samym jego centrum. Oczywiście ostateczny zakres współpracy zależy od wielu czynników, w tym m.in. od rodzaju danego projektu. Dokładna analiza to i indywidualne podejście to podstawa, dlatego zawsze dokładnie sprawdzamy każdy projekt, aby wybrać najlepszą strategię i sposób pracy Agile, indywidualnie dopasowaną do wybranego klienta. Jak to zwykle wygląda? Sprawdź:

  1. Identyfikacja potrzeb klientów podczas dedykowanych warsztatów. Jak już wspomnieliśmy, cały zakres współpracy zależy od rodzaju projektu i konkretnych potrzeb, ale przede wszystkim staramy się zrozumieć cały pomysł oraz wyznaczyć sobie cele. Rozpoczynamy eksplorację i walidację koncepcji produktu oraz zebranie informacji zwrotnej podczas dedykowanych warsztatów, aby w pełni zrozumieć wstępne założenia i zaplanować dalszą współpracę.
  2. Rozwijanie MVP z wykorzystaniem metodyk zwinnych. Gdy ustalimy już cele, możemy przystąpić do tworzenia pierwszej wersji Twojego produktu. Nasze zwinne zespoły pracują w sprintach, aby szybko dostarczać efektywne wyniki. Co 2 tygodnie analizujemy postępy, zbieramy opinie i decydujemy o kolejnych krokach.

Wierzymy w przejrzystość i elastyczność, a opracowanie procesu prowadzącego do wspólnego celu jest kluczem do jego sukcesu.

Podsumowanie

W obecnych czasach wygrywa ten, kto wykorzysta swoją przewagę i prześcignie konkurencję. Na początkowym etapie budowania produktu, przewagą może być właśnie funkcjonalne MVP, które wniesie wyjątkową wartość do Twojej firmy. Wprowadzenie tego rozwiązania przynosi wiele różnorodnych zalet i co najważniejsze – pozwala na zebranie informacji zwrotnej od Twojej grupy docelowej. Na jego korzyść wpływa też szybkość realizacji oraz spora oszczędność czasu i kosztów.

Pomożemy Ci dobrać odpowiednią strategię i przetestować pomysł w komfortowych warunkach. Postaw na rozwój swojego produktu i skontaktuj się z nami.