Value Proposition Canvas — czym jest unikalna propozycji wartości?
Podstawowym celem stworzenia nowego produktu jest zrozumienie potrzeb klienta i znalezienie sposobów na ich zaspokojenie. Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ nawet jeśli masz świetny pomysł na produkt, nie stanowi to gwarancji, że znajdziesz użytkowników, którzy będą go używać.
Czego w takim razie potrzebujesz? Zrozumienia, jaką wartość w życiu klienta tworzy Twoja aplikacja. Jeśli jesteś założycielem startupu, warto skorzystać z kanwy propozycji wartości, praktycznego rozwiązania, przygotowywanego w trakcie warsztatów produktowych na etapie odkrywania. W usystematyzowany i wizualny sposób ułatwia ona analizę, projektowanie i dobór odpowiednich rozwiązań do potrzeb użytkowników.
Czym tak dokładnie jest VPC (Value Proposition Canvas) znane jako unikalna kanwa wartości? Z jakich elementów się składa? I w końcu jakie korzyści odniesiesz z przygotowania i dogłębnej analizy potrzeb odbiorców swojego produktu? Dowiesz się tego z dalszej części artykułu.
Spis treści
Value Proposition Canvas — co to jest?
Kanwa propozycji wartości to struktura, pomagająca w dopasowaniu produktu do potrzeb użytkowników na rynku. Historia tego narzędzia rozpoczęła się w 2004 roku, kiedy dr Alexander Osterwalder przedstawił swoje badania nad modelami biznesowymi. Stworzył szersze narzędzie, znane jako Business Model Canvas . Choć jest to praktyczna pomoc służąca do sprawdzenia pomysłów i ujawnienia wad i zagrożeń, jakie może napotkać Twój projekt, brakuje w nim szczegółowego ukierunkowania na klienta. W tym celu, aby wyodrębnić potrzeby użytkownika i się na nich skupić Osterwalder zaproponował powiększenie dwóch pól w formie oddzielnego szablonu, nazywając to kanwą propozycji wartości (VPC).
Celem tej analizy jest przeprowadzenie nas od problemu do jego rozwiązania w uporządkowany, przemyślany sposób. Ułatwia to wychwycenie podstawowych problemów związanych z potrzebami klientów i znalezienie potencjalnych rozwiązań. Kanwę propozycji wartości można wykorzystać, zarówno gdy tworzysz od podstaw nowy produkt, jak i potrzebujesz udoskonalić istniejące rozwiązanie.
Z czego się składa szablon Value Proposition Canvas?
Na pierwszy rzut oka szablon VPC składa się z dużego kwadratu po lewej stronie i okręgu po prawej stronie. Ten geometryczny kolaż reprezentuje propozycję wartości produktu na podstawie potrzeb klienta. Argumenty zebrane razem mają na celu przekazanie wiedzy, jakie cechy i funkcjonalności powinien posiadać aplikacja, aby spełniła wymagania określonej kategorii użytkowników. Teraz omówimy to bardziej szczegółowo.
Celem tej analizy jest przeprowadzenie nas od problemu do jego rozwiązania w uporządkowany, przemyślany sposób. Ułatwia to wychwycenie podstawowych problemów związanych z potrzebami klientów i znalezienie potencjalnych rozwiązań. Kanwę propozycji wartości można wykorzystać, zarówno gdy tworzysz od podstaw nowy produkt, jak i potrzebujesz udoskonalić istniejące rozwiązanie.
Kanwa propozycji wartości składa się z dwóch głównych elementów – profilu klienta i propozycji wartości produktu.
Profil klienta tworzy się dla każdego użytkownika, który będzie odbiorcą aplikacji, ponieważ każdy segment klienta ma odrębne „zadania do wykonania”, określa inne problemy i korzyści. Analizę najlepiej zacząć od rozpatrzenia danych znajdujących się w kole, czyli profilu klienta. Jest on podzielony na trzy części: zadania, bóle i korzyści.
Klient
- Korzyści — pozytywne efekty, których oczekuje użytkownik dotyczące zadań. Do korzyści można zaliczyć pozytywne emocje, oszczędności, zwiększenie zysków, wszystko, co uszczęśliwi klienta.
- Bóle – negatywne doświadczenia, emocje i zagrożenia, których doświadcza klient w procesie wykonywania pracy.
- Zadania – są prace, które wykonują odbiorcy każdego dnia – funkcjonalne, społeczne i emocjonalne. Szczególnie interesują nas sprawy priorytetowe, które dotyczą głównego obszaru problemu klienta. Mogą to być zadania społeczne (wynikające z roli w organizacji), potrzeby (wynikające z upodobań, uczuć) lub klasyczne prace funkcjonalne, które klient wykonuje na co dzień.
Produkt & Usługi
Kwadrat na płótnie reprezentuje mapę propozycji wartości. Podobnie jak okrąg, również jest podzielony na trzy części.
- Produkty & Usługi – To jest miejsce, w którym wymieniamy funkcje i opcje produktowe, które przynoszą korzyści i łagodzą ból, a także stanowią podstawę tworzenia wartości dla klienta.
- Tworzenie korzyści – opis tego, jak produkt lub usługa generuje korzyści i wartości dla klienta, np. pomaga osiągnąć konkretne cele. W tym miejscu warto wymienić wszystko, co oferuje coś nowego lub poprawia wrażenia użytkownika. Przykładowo produkt może zapewnić oszczędności, zapewnić rezultaty, których oczekuje klient.
- Środki uśmierzające ból – dokładny opis funkcji i działań, w jaki sposób produkt lub usługa łagodzi bóle klienta. Powinno to odpowiadać bólom wymienionym w profilu klienta. Może np. dotyczyć zapewnienia oszczędności, zmniejszenia ryzyka, czy naprawienia wad istniejących rozwiązań.
Główne zalety Value Proposition Canvas
Kanwa propozycji wartości coś więcej niż graficzna reprezentacja życzeń klientów. Ma kluczowe znaczenie dla modelu biznesowego i opłacalności oraz sukcesu zbudowanego produktu. Jest elementem warsztatów produktowych, podczas których analizujemy zarówno aspekty techniczne jak i biznesowe produktu. Szczególnie w aspekcie biznesowym strategia promocji produktu powinna być mocno przemyślana. Może to pomóc w stworzeniu produktu, którego naprawdę chcą klienci.
Przyjrzyjmy się teraz trzem najważniejszym zaletom kanwy propozycji wartości:
1. Skoncentrowane planowanie
Im więcej mamy pomysłów na produkty, tym łatwiej przestać się koncentrować na podstawowych priorytetach. W efekcie opracowany produkt może nie spełnić oczekiwań klientów. Nie tego oczekujesz, jako właściciel startupu. Natomiast kanwa propozycji wartości działa jak wizualny przewodnik, który udziela wskazówek pomagających skoncentrować się na najważniejszych cechach produktu mających wpływ na satysfakcję klientów. Ułatwia wyobrażenie sobie tego, jakie cechy i funkcjonalności powinien posiadać produkt, aby był na nie popyt. Dzięki temu nie jesteśmy rozproszeni, lecz ukierunkowani na osiągnięcie celu.
2. Silne zaangażowanie klientów
Zadowolenie klienta jest najważniejszym czynnikiem w rozwoju produktu. W kanwie propozycji wartości chodzi o dokładne określenie i zaspokojenie najważniejszych potrzeb. Zaletą tego schematu jest fakt, że szablon pozwala skupić się na elementach, które klienci cenią najbardziej. Na tej podstawie unikniesz nieistotnych elementów, takich jak niepotrzebne funkcje, czy rozbudowany interfejs użytkownika.
3. Właściwy przekaz to skuteczny marketing
Wprowadzenie na rynek nowego produktu wiąże się z dużym wysiłkiem marketingowym i brandingowym. Wiąże się z informowaniem klientów, w jaki sposób zakup produktu zaspokoi ich potrzeby. Pomaga to budować silny wizerunek marki w świadomości konsumentów.
I tutaj bardzo dużą pomocą okazuje się kanwa propozycji wartości. Identyfikuje potrzeby użytkownika i opracowuje dla niego plan działania. Dzięki temu promocja i reklama z łatwością przykuwają uwagę klientów. Im lepszą wiedzę zgromadzisz na temat segmentu klientów i docelowych cech oferowanego produktu, tym łatwiej poradzisz sobie z wszechstronnymi działaniami promocyjnymi marki.
Kiedy dobrze jest stworzyć unikalną kanwę wartości?
Według doświadczonych projekt menedżerów główną zaletą kanwy jest zwrócenie uwagi na podstawowe obszary tworzenia wartości dla klienta: korzyści i bóle. Odpowiednio przeprowadzona analiza ułatwia znalezienie unikalnej propozycji wartości dla Twojego startupu i produktu, który tworzysz.
Kiedy kanwa wartości jest praktycznym rozwiązaniem?
- Budujesz nowy produkt
Jest to dobry punkt wyjścia do rozpoczęcia koncepcyjnej pracy nad swoim pomysłem, szczególnie w przypadku budowy nowej aplikacji. Nie wymaga to przygotowania od razu pełnego modelu biznesowego, ale ułatwia poznanie potrzeb klientów i analizowanie dostępnych rozwiązań.
- Tworzysz nowych funkcje istniejącego produktu
Możesz użyć VPC, gdy planujesz opracować nową funkcję dla istniejącego produktu. Ponieważ pomaga zrozumieć odbiorców i ich problemy, możesz sprawdzić, czy funkcja rozwiąże jakikolwiek problem lub przyniesie korzyści użytkownikom.
- Wprowadzasz produkt na nowy rynek lub do innego klienta
Innym zastosowaniem może być ekspansja na nowy rynek. Wypełnienie VPC może pomóc Ci sprawdzić, czy rynek naprawdę Cię potrzebuje, czy nie. Rozumiesz również oferowaną usługę i bieżące problemy klientów. Może to pomóc w podjęciu właściwej decyzji.
- Chcesz przetestować dopasowanie produktu do rynku
Value Proposition Canvas może pomóc w znalezieniu najlepszego dopasowania produktu do rynku. Pomaga zrozumieć Twój rynek i opracować produkt, który spełni ich rzeczywiste potrzeby, co zwiększy Twoje szanse na sukces.
Podsumowanie
Przypomnijmy kilka kluczowych wniosków:
Kanwa propozycji wartości pochodzi z modelu biznesowego i jest graficznym wyrazem tego, czego klienci potrzebują i co stanowi dla nich problem. Jest też wyrazem tego, co produkt może zaoferować, aby sobie z tym poradzić. Stanowi praktyczne narzędzie do analizy biznesu i odkrywania sposobów na jego poprawę. Jest to bardzo pomocna metoda analizy potrzeb użytkowników, która przyda się zarówno właścicielom startupów, jak i przedsiębiorcom chcącym usprawnić swój biznes.
Z naszej strony polecamy spróbować i przekonać się, jak działa unikalna propozycji wartości. Jesteśmy przekonani, że spodoba Ci się efekt działania, ponieważ sami sprawdziliśmy, jak praktycznym narzędziem okazała się w projektach naszych klientów. Jeśli masz pytania jak przebiega taka analiza, lub też jak wyglądają pełne warsztaty produktowe, skontaktuj się z nami. Chętnie porozmawiamy o potrzebach Twojego projektu.