Przykład Event Stormingu, czyli jak wygląda warsztat krok po kroku
Event Storming to metoda, która pozwoli Ci w pełni zrozumieć działanie Twojego produktu, dzięki czemu świetnie sprawdza się w procesie tworzenia lub rozwijania aplikacji. W Blurify zawsze przywiązywaliśmy dużą wagę do analizy projektu i potrzeb naszych klientów, dlatego Event Storming na stałe zagościł w naszych działaniach i jest stałym elementem kompleksowych warsztatów produktowych.
Jak zatem wygląda ten proces w praktyce krok po kroku i dlaczego metoda stale zyskuje entuzjastów? Przeczytaj poniższy artykuł, w którym pokazujemy przykład Event Stormingu i zobacz, jakie korzyści biznesowe przynoszą takie warsztaty.
Spis treści
Event Storming – krótka definicja new start
Co to jest Event Storming? Choć wyczerpującą odpowiedź na to pytanie znajdziesz w jednym z naszych artykułów, w ramach przypomnienia przedstawimy tylko kluczowe informacje. To metoda służąca do odkrywania i modelowania procesów wewnątrz skomplikowanych procesów. Pokazuje ona jak za pomocą odpowiednich zdarzeń opisać działanie naszego produktu. Technika ta została stworzona przez Alberto Brandolini i pierwsze wzmianki o niej pojawiły się w 2013 roku. Event Storming to świetne zaplanowana metoda warsztatowa, dzięki której w pełni zrozumiesz działanie swojej aplikacji.
Poprzez analizę konkretnych zdarzeń zachodzących w platformie możesz spojrzeć na dany produkt z zupełnie innej perspektywy. Zrozumienie sposobu działania aplikacji jest cenne zarówno dla Ciebie, jak i dla nas – warsztat dostarcza kluczowych informacji o Twoich potrzebach, co pozwala nam w późniejszym etapie zbudować produkt, który spełni swoje założenia.
W związku z tym, że odpowiednie przeprowadzenie warsztatów to podstawa, dużą wagę przywiązujemy do nieustannego rozwoju kompetencji i uczestniczymy w szkoleniach, które pozwalają nam jeszcze sprawniej i efektywniej wykorzystywać tą technikę na co dzień.
W ostatnim czasie wzięliśmy udział w kompleksowym szkoleniu prowadzonym przez Radka Maziarkę, na którym zgłębiliśmy tajniki prowadzenia warsztatów oraz metodę mapowania strumienia wartości, a także poznaliśmy w praktyce najlepsze przykłady Event Stormingu. Pod skrzydłami fachowców poszerzyliśmy wiedzę, dzięki czemu możemy zwiększyć potencjał naszych warsztatów. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak ten proces wygląda w praktyce.
Jak to działa? Przykład Event Stormingu krok po kroku
Czas na przykład Event Stormingu i przyjrzenie się procesowi z bliska. Przeanalizujmy warsztat poświęcony analizie systemu do zamawiania biletów w kinie – poznaj najważniejsze etapy w tym procesie.
1. Poznanie potrzeb
Na samym początku warsztatów produktowych kluczowe jest dokładne poznanie Twoich potrzeb, aby wiedzieć, co chcesz osiągnąć i na jakim produkcie Ci zależy.
W związku z tym zaczynamy zawsze od krótkiego przedstawienia, gdzie każdy opowiada, czym się zajmuje. Z naszej strony w warsztacie uczestniczą specjaliści zarówno od strony biznesowej, jak i technicznej, a także odpowiednio przeszkolony facylitator (prowadzący). Zaczynamy ogólną rozmową na temat projektu i Twojego doświadczenia — dopytujemy o wszystkie niezbędne szczegóły związane z jego realizacją, przyglądamy się celom i problemom, które chciałbyś rozwiązać.
W zależności od konkretnego projektu cele mogą być różne: od przebudowy niektórych procesów w celu usprawnienia pracy nad projektem, zdefiniowaniu zakresu projektu i sposobu działania aplikacji, czy rozpoczęcia jego kolejnego etapu. W naszym przykładzie koncentrujemy się na zrozumieniu, jak dokładnie ma działać oprogramowanie do zamawiania biletów.
Korzyści biznesowe:
- poznajesz zespół warsztatowy i jego kompetencje,
- przyglądasz się swojemu projektowi, analizując jego cele i ewentualne problemy.
2. Krótkie przedstawienie metody Event Storming
Kolejny krok skoncentrowany jest zazwyczaj na omówieniu metod wykorzystanych podczas warsztatu, w tym metody Event Storming — przypominamy, jak będzie wyglądał cały warsztat i omawiamy agendę, aby każdy z uczestników rozpoczynał go z odpowiednią dawką wiedzy dotyczącej całego procesu.
Przedstawiamy również tzw. kontrakt, czyli zbiór zasad, które umożliwiają przeprowadzenie efektywnego spotkania. Dotyczą one kwestii organizacyjnych, jak np. ustalenie czasu przerw, czy korzystania z telefonu, ale też podkreślamy znaczenie zaangażowania każdego z uczestników i otwartość na każde pytanie (stosujemy zasadę “nie ma głupich pytań”).
Nasz prowadzący szczegółowo przedstawia wspomniane zasady procesu i zachęca do różnych działań, które pomogą wynieść z niego jak najwięcej korzyści. To także dobry moment, aby porozmawiać o Twoich oczekiwaniach względem całej techniki.
Korzyści biznesowe:
- otrzymujesz pełen pakiet informacji o warsztacie Event Storming,
- wiesz, czego możesz się spodziewać i jak wykorzystać potencjał warsztatu.
3. Serce warsztatu — przykład Event Stormingu
Po krótkim wprowadzeniu rozpoczynamy kluczowy etap warsztatu, czyli analizę działania produktu. Proces jest dość prosty — uczestnicy warsztatu zapisują na kolorowych karteczkach różne zdarzenia (tzw. “Domain Events”) pojawiające się w trakcie działania programu, np. “kupiono bilet”, “zarezerwowano miejsce”, “wybrano model płatności”.
Następnie przyklejają karteczki na tablicy. Innymi słowy, nazywamy każde zdarzenie, jakie ma miejsce w aplikacji. Istotne jest modelowanie wydarzeń w czasie przeszłym, zatem odpowiadamy na pytanie: “jakie zdarzenie miało miejsce w domenie?”
Następnie przechodzimy do komend, czyli identyfikacji czynności użytkownika, które prowadziły do pojawienia się określonych zdarzeń. Posłużmy się naszym przykładem analizy systemu do kupowania biletów online i zdarzeniem, jakim jest rezerwacja miejsca na sali. Co zatem musiało się wydarzyć, aby miejsce zostało zarezerwowane?
- użytkownik musi zobaczyć widok sali kinowej, aby mógł dokonać wyboru miejsca,
- użytkownik klika na wybrane miejsce w celu rezerwacji,
- pojawiają się kolejne kroki, w tym możliwość podania danych i płatności w celu dokończenia rezerwacji,
- na tym etapie istotne jest również ustalenie różnych reguł i scenariuszy dotyczących wspomnianej akcji (przykładowo, co stanie się w momencie, jak płatność nie zostanie zrealizowana).
Oczywiście to tylko wybrane przykłady, gdyż każde zdarzenie dokładnie obudowujemy wszystkimi akcjami, które mogły wydarzyć się podczas jego realizacji, biorąc pod uwagę widok i użytkowników. Analizujemy kompleksowo każdy element, łącznie z akcjami zarówno w Twoim systemie jak i systemach zewnętrznych.
Niektóre akcje, choć z pozoru wydają się proste, wymagają wnikliwej analizy i wytypowania wszystkich zdarzeń, które tak naprawdę mogły mieć miejsce — okazuje się, że scenariuszy może być naprawdę wiele. Tak jak w powyższym przykładzie, musimy wziąć pod uwagę sytuację, co wydarzy się w systemie, gdy użytkownik będzie chciał kupić bilet bez logowania, lub płatność się nie powiedzie.
Ostatni etap tego procesu dotyczy odpowiedniego grupowania wszystkich informacji i stworzenia klarownej ścieżki działania systemu.
Korzyści biznesowe:
- rozumiesz kompleksowo działanie Twojego systemu i widzisz funkcjonalności, które będą konieczne do wdrożenia
- identyfikujesz ewentualne problemy i trudności
4. Podsumowanie
Na koniec robimy gruntowne podsumowanie wszystkich informacji i analizujemy zebrane wnioski. Dzięki warsztatowi posiadamy wiedzę o procesach zachodzących w aplikacji i wszystkich rolach w systemie. Dodatkowo możemy kompleksowo spojrzeć na projekt, ocenić jego złożoność i na tej podstawie oszacować dokładniej koszty projektu IT.
Co daje warsztat? Jeszcze raz o korzyściach biznesowych
Powyżej przedstawiliśmy przykład Event Stormingu i poszczególne etapy, które składają się na cały proces. Podsumujmy wszystkie korzyści Event Stormingu:
- kompleksowo przeanalizujesz swój system, dzięki czemu dostrzeżesz wszystkie akcje niezbędne do jego stworzenia i zobaczysz np. jakie integracje IT będą konieczne do prawidłowego działania aplikacji
- zauważysz złożoność systemu, dzięki czemu spojrzysz na niego z innej perspektywy i wytypujesz ewentualne braki, czy potencjalne problemy
- analizując dokładnie swój projekt, możesz zweryfikować swój pierwotny pomysł i zobaczyć, co nie zostało uwzględnione we wcześniejszych etapach planowania projektu
- nasz zespół dokładnie zrozumie Twoje potrzeby i otrzyma wszystkie niezbędne informacje, aby stworzyć dedykowany produkt
- na podstawie wiedzy uzyskanej na warsztatach, jesteśmy w stanie przedstawić zdecydowanie dokładniejszą wycenę Twojego projektu.
Zakres warsztatów produktowych zawsze dopasowujemy do potrzeb naszego klienta i konkretnego projektu. Technika znajduje zastosowanie zarówno na początku tworzenia aplikacji, jak i w dalszych etapach, a w szczególnie w rozbudowywaniu skomplikowanego oprogramowania. Dla naszego zespołu kompleksowa wiedza na temat działania aplikacji jest kluczowa, aby wystartować z projektem i rozpocząć prace programistyczne.
Zastanawiasz się jak Event Storming może pomóc Twojej firmie? Chcesz efektywnie przystąpić do procesu tworzenia aplikacji? Skontaktuj się nami, a my pomożemy Ci rozwinąć wymarzony produkt.