Discovery call — pytania, które usłyszysz podczas rozmowy z software housem
Discovery call jest szczegółową rozmową, której celem jest zdobycie informacji istotnych dla realizacji projektu IT. Wymaga to więc zadawania dogłębnych pytań, ale też udzielania szczegółowych odpowiedzi. Sprawdź, jakie pytania możesz usłyszeć podczas rozmowy z software housem.
W poprzednim artykule wyjaśniliśmy, czym jest discovery call i jak może pomóc w tworzeniu aplikacji webowej, więc czas na dokładniejsze poznanie samego procesu. Odpowiednio przeprowadzony discovery call pozwala firmie programistycznej poznać i zrozumieć twoje obawy i wyzwania. Jakie pytania zadaje zespół projektowy, aby uzyskać najbardziej wartościowe informacje?
Spis treści
Jakiego rozwiązania potrzebujesz?
To jedno z pierwszych pytań, jakie możesz usłyszeć podczas discovery calla. Twoja odpowiedź pomaga nam lepiej zrozumieć projekt sam w sobie, wraz ze szczegółami dotyczącymi jego przygotowania.
Powiedz, jakie są twoje ogólne potrzeby i pożądane efekty naszych działań. Potrzebujesz aplikacji webowej czy mobilnej? Chcesz zbudować projekt od podstaw czy szukasz pomocy do rozwinięcia istniejącego już produktu? Skąd pomysł na dany projekt?
Im więcej szczegółów nam przekażesz, tym sprawniej będzie przebiegać dalsza część rozmowy.
Problemy i bolączki
Software house musi zrozumieć twoje obawy, przeszkody i największe wyzwania, aby odpowiednio zdefiniować twoje problemy. Ważne jest też, w jaki sposób rozwiązujesz dany problem obecnie. Skup się na głównych zagadnieniach, które chcesz rozwiązać i zastanów się, co skłoniło cię do znalezienia rozwiązania.
Wszystkie te informacje pozwolą zespołowi projektowemu zdecydować, czy jest w stanie odpowiedzieć na twoje potrzeby i cele. Być może masz wizję idealnego produktu, która w rzeczywistości wymaga poprawek i rozwiązań, których nie byłeś świadomy?
Analiza konkurencji
Zakładam, że przed przystąpieniem do realizacji projektu, twój zespół przeanalizował branżę i działania konkurencji. Na tym etapie powinieneś wiedzieć, kim są twoi konkurenci i jak wypadasz na ich tle. Warto też przyjrzeć się firmom, które mogą stać się twoimi konkurentami w przyszłości.
Podziel się wszystkimi szczegółami dotyczącymi twoich głównych konkurentów. Zaznacz, co twoim zdaniem robią dobrze, a co im nie wychodzi. Określ też, czego możesz się od nich nauczyć oraz wypunktuj podobieństwa między twoją firmą a konkurentami.
Jakie masz doświadczenie z outsourcingiem?
Równie ważne jest to, czy wcześniej pracowałeś z podobną firmą. Jeśli tak, jakie są twoje spostrzeżenia? Czego dotyczył projekt? W oparciu o jaką metodologię prowadzony był projekt? Co działało najlepiej? Czy współpraca przebiegała zgodnie z planem? A może jest coś, co chciałbyś zmienić lub poprawić?
Taka wiedza pozwala software house’owi poznać twoje doświadczenia z podobnymi projektami oraz wyeliminować błędy, które pojawiły się w przeszłości. Zwiększają się więc szanse na zakończenie projektu sukcesem i w dobrej atmosferze. Wiedza ta pozwoli nam też zdecydować, czy rozwiązania naszego zespołu pasują do twojej wizji.
Czym kierujesz się przy wyborze zespołu projektowego?
To oczywiste, że zanim wybierzesz software house do współpracy, analizujesz oferty różnych firm. Dlatego jedno z naszych pytań może dotyczyć najważniejszych dla ciebie czynników przy wyborze zespołu do twojego projektu.
Wśród rzeczy, na które warto zwrócić szczególną uwagę, znajdują się portfolio (czy sprzedawca ma doświadczenie z podobnymi projektami?), cena, technologia wykorzystywana przez software house, czas realizacji projektu i wiele więcej. Wszystkie te czynniki mają wpływ na ostateczną decyzję.
Zasoby twojej firmy
Znajomość możliwości twojego zespołu ułatwia ci określenie mocnych i słabych stron twojej firmy. Gdy chcesz skorzystać z pomocy zespołu programistów, warto mieć na pokładzie osobę techniczną, która będzie podejmować ważne decyzje dotyczące produktu.
Współpracę usprawni też obecność product ownera — osoby reprezentującej twój zespół.
Kolejna ważna informacja dotyczy tego, kto jeszcze z twojego zespołu będzie zaangażowany w projekt. Wszystkie te informacje są niezbędne i pomogą nam zaplanować współpracę tak, aby przebiegała w najbardziej efektywny sposób.
Co więcej, wspomniane szczegóły pozwolą nam ocenić twoje zaangażowanie w projekt.
Ustalanie realistycznych celów
Jeśli masz już ustalone szczegóły produktu, z pewnością wiesz, kiedy produkt powinien być gotowy. Zapytamy cię więc o twoje oczekiwania. W jakim terminie chcesz ukończyć wersję testową lub gotowy produkt? Na kiedy zaplanowałeś jego uruchomienie? Planując start produktu, zawsze podchodź do tego realnie (miej na uwadze, że mogą się pojawić nieoczekiwane zdarzenia).
Kolejnym krokiem będzie stworzenie planu działania z harmonogramem i szacunkowym terminem realizacji twojej aplikacji.
Jaki budżet chcesz przeznaczyć na projekt?
Czas porozmawiać o budżecie. Na tym etapie możesz spodziewać się pytania o kwotę, jaką możesz przeznaczyć na projekt. Pamiętaj, że nie jest to równoznaczne z kwotą potrzebną na jego ukończenie. Software house musi poznać kluczowe ograniczenia związane z kosztami, aby realnie zaplanować budżet.
Być może to właśnie budżet był głównym czynnikiem blokującym realizację twojego projektu? Szczegółowe pytania pomagają odkryć istotę problemu i znaleźć odpowiednie rozwiązanie.
Kolejne kroki — czego potrzebujesz od software house’u?
Nadszedł moment, aby ustalić, jaki jest główny cel współpracy. Na tym etapie liczy się proaktywne podejście i jasne zasugerowanie kolejnych kroków.
Wykorzystaj discovery call do znalezienia idealnego partnera technologicznego
Pytania zadawane podczas discovery calla całkowicie skoncentrowane są wokół twoich potrzeb. Ważne, aby zespół projektowy zidentyfikował najważniejsze cele oraz główne przeszkody, a także zrozumiał czynniki biznesowe.
Możesz czuć się nieco przytłoczony liczbą zadawanych pytań oraz szczegółami, o które zostaniesz poproszony. Warto więc przygotować się do takiej rozmowy — wszystkie te informacje są istotne dla stworzenia produktu w pełni dopasowanego do potrzeb twojej firmy.
To także wskaźnik profesjonalizmu software house’u, z którym prowadzisz rozmowy. Im bardziej szczegółowe pytania zadają, tym bardziej zaangażują się w twój projekt. I, co najważniejsze, pomogą ci ustalić realistyczne oczekiwania.