Czym jest discovery call i dlaczego ma znaczenie w tworzeniu skutecznej aplikacji webowej?
Potrzebujesz aplikacji internetowej, poświęciłeś sporo czasu na znalezienie software house’u, który sprosta twoim oczekiwaniom i… co dalej? Jaką masz pewność, że programiści zrozumieją twoje potrzeby biznesowe? Odpowiedzią może być tzw. discovery call, czyli wstępna rozmowa.
Jako klient masz nadzieję, że software house pomoże ci osiągnąć twoje cele. Nie dziwi więc, że przed podpisaniem umowy chcesz się upewnić, że zespół, z którym zamierzasz pracować odpowie na twoje potrzeby biznesowe, a wszystko to przy zachowaniu terminów i bez przekraczania budżetu.
Czy można ustalić wszystkie szczegóły podczas jednej rozmowy? Można, pod warunkiem, że jest to coś więcej niż rozmowa. I tym właśnie jest discovery call.
Spis treści
Czym jest discovery call?
Discovery call może być najważniejszą rozmową, jaką odbędziesz z software housem. Podczas takiego spotkania zarówno ty, jak i zespół projektowy możecie ocenić, czy wasza współpraca będzie skuteczna oraz czy jesteście dobrymi partnerami.
Wstępna rozmowa pozwala poznać się bliżej oraz zrozumieć twoje bolączki, największe obawy oraz potrzeby biznesowe. To również moment, w którym możesz zbudować bliższe relacje z zespołem projektowym i sprawdzić, co mogą ci zaoferować.
Przebieg wstępnej rozmowy, czyli discovery call krok po kroku
Pierwszą rzeczą przed przystąpieniem do rozmowy powinno być opracowanie planu. Software house powinien zrobić research na temat twojej firmy, aby przygotować odpowiednie pytania. To właśnie od jakości pytań zależy, jak bardzo wartościowe będą przekazane informacje. Oczywiście celem jest zdobycie informacji innych, niż te, które można znaleźć na twojej stronie internetowej.
Z czego więc powinien składać się idealny discovery call?
- Spotkanie zapoznawcze
Jedną z najważniejszych rzeczy dla software house’u jest poznanie twojej firmy od środka. Głównym punktem zainteresowania jest to, w jakiej sytuacji znajdujesz się obecnie, co chcesz osiągnąć dzięki współpracy z programistami i jak planujesz wykorzystać ich wiedzę i doświadczenie.
Mając to na uwadze, spodziewaj się pytań, które pomogą nam poznać twoją firmę na wylot. Im bardziej będziesz precyzyjny, tym łatwiej będzie zrealizować twoje cele.
- Zrozumienie twoich obaw
Poznanie twoich problemów i wymagań pomaga software house’owi ocenić, czy lub w jakim zakresie zespół może ci pomóc. Zaadresowanie twoich priorytetów, największych obaw i głównych wyzwań przed rozpoczęciem współpracy pozwala spojrzeć na projekt z szerszej perspektywy. Łatwiej nam też oszacować potencjalne ryzyko i oczekiwane korzyści.
Zadając wnikliwe pytania, uzyskujemy pełen zakres twoich oczekiwań i możemy zdecydować czy nasze rozwiązanie pomoże ci osiągnąć zakładane cele. Ważne więc, aby twoje odpowiedzi były znacznie dłuższe niż “tak” lub “nie”. Sukces zależy zarówno od jakości pytań, jak i odpowiedzi.
Jeśli obie strony uznają, że do siebie pasują, czas omówić kolejne kroki.
- Dopasowanie rozwiązań do twoich potrzeb
Kolejnym krokiem jest omówienie, w jaki sposób software house może pomóc ci rozwiązać każdy z problemów, o których wspominałeś wcześniej. To właśnie na tym etapie ustala się, co może zrobić zespół projektowy, aby spełnić twoje oczekiwania.
Bazując na informacjach uzyskanych podczas rozmowy, software house przygotowuje usługi dostosowane do twoich potrzeb. Zyskujesz dzięki temu pewność, że firma programistyczna będzie działać sprawniej, a projekt, który przygotuje rozwiąże twoje problemy.
- Kolejne kroki
Software house powinien poinformować cię o kolejnych krokach. Oczekuj więc pomocy w ocenie projektu oraz omówienia ogólnych warunków współpracy.
Po tym etapie rozmowy powinieneś znać szczegóły produktu, ustalone na podstawie dodatkowych informacji, o które zostałeś poproszony.
W jakim celu organizuje się discovery call?
Celem discovery calla jest sprawdzenie, czy software house, z którym chcesz pracować rozumie twoje cele i założenia i wie, jak je zrealizować.
Pamiętaj, że rozmowa telefoniczna czy wideorozmowa są znacznie bardziej skuteczne niż wymiana maili. Discovery call jest nie tylko okazją do zweryfikowania software house’u, ale też do omówienia potencjalnej współpracy.
Jeśli chcesz mieć pewność, że zespół programistów ma doświadczenie w podobnych projektach, poproś o szczegóły dotychczasowych realizacji. Zapytaj też o branże oraz rynki, na których działa dany software house. Warto również poznać technologie, których używają przy konkretnych projektach — im więcej informacji uzyskasz, tym łatwiej podejmiesz decyzję.
Być może szukasz firmy, która zapewni ci kompleksowe usługi i odpowie na twój złożony scenariusz biznesowy, który przewiduje stworzenie aplikacji webowej, mobilnej, oraz ich utrzymanie. Upewnij się, że software house ma doświadczenie w stosowaniu wiodących technologii, co czyni ich wiarygodnym partnerem technologicznym.
Spore znaczenie dla projektu może mieć też metodologia, na której opiera się praca zespołu. Na przykład, jeśli software house działa w oparciu o podejście Agile, możesz być pewien, że będziesz aktywnie uczestniczyć w całym procesie tworzenia twojego produktu. Zapytaj więc o kulturę pracy, wykorzystywane technologie oraz podejście do zdalnej współpracy.
Pozwala to również zweryfikować jakość komunikacji pomiędzy tobą a zespołem programistów. To ważne, bowiem będziecie pracować razem przez co najmniej kilka miesięcy, więc skuteczna komunikacja zwiększy efektywność współpracy.
Discovery call jest rozmową, nie jednostronnym wywiadem
Discovery call jest okazją do uzyskania wartościowych informacji, zarówno przez ciebie, jak i software house. Możesz zweryfikować, czy firma, z którą chcesz pracować ma odpowiednio wykwalifikowany zespół programistów, doświadczenie z konkretnymi technologiami oraz rekomendacje firm z podobnych branż.
Aby rozmowa ta była skuteczna, warto przeprowadzić ją w warunkach nieformalnych, przypominających spotkanie znajomych. Mimo to, przygotuj wcześniej wnikliwe pytania, aby uzyskać informacje, które mogą być istotne dla twojego projektu.
Pamiętaj też, że od twoich odpowiedzi zależy, czy software house odpowiednio zrozumie główne cele i wyzwania twojej firmy.