Jak product discovery zwiększa szanse na sukces rynkowy Twojego projektu?

Adam
Adam
CEO & Co-founder

Product discovery jest jednym z pierwszych etapów tworzenia aplikacji, ułatwiającym zrozumienie oczekiwań klienta i potrzeb użytkowników. Co należy wziąć pod uwagę w fazie odkrywania produktu, aby projekt odniósł sukces?

Jedną z głównych zalet odkrywania produktu jest możliwość poznania wymagań projektu. Jest to więc czas na ustalenie grupy docelowej, jej rozmiar i potrzeby, a także najważniejszych funkcjonalności i warunków, w jakich ma być wykorzystywana dana aplikacja. Zweryfikowanie pomysłu na wczesnym etapie i zrozumienie użytkowników to pierwszy krok do stworzenia aplikacji dostarczającej rzeczywistą wartość.

Czym dokładnie jest product discovery i jak prowadzone przez nas warsztaty pomogą ci wyprzedzić konkurencję? 

Czym jest product discovery?

Odkrywanie produktu (z ang. product discovery) pozwala na ustalenie i usystematyzowanie wymagań klienta. Product discovery zazwyczaj jest jednym z etapów naszego autorskiego warsztatu i jego głównym celem jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań klienta, co z kolei pomaga w przełożeniu wymagań i założeń biznesowych na działanie samego produktu. 

Wspomniany warsztat podzielony jest na kilka faz, na które, poza odkrywaniem produktu, składają się również event storming, stworzenie user journey map, prototypowanie aplikacji i estymacja. Rodzaj, czas trwania oraz miejsce warsztatu (możliwe jest przeprowadzenie ich w formie zdalnej) ustalane są indywidualnie, w zależności od potrzeb klienta. Więcej informacji odnośnie warsztatów przedstawimy już niedługo w jednym z naszych artykułów.

Product discovery jest również procesem ułatwiającym zrozumienie rzeczywistych problemów i potrzeb użytkowników przed rozpoczęciem prac. Takie podejście minimalizuje ryzyko ponoszenia zbędnych kosztów i wprowadzenia na rynek produktu, który nie spełnia wymogów grupy docelowej. 

Product discovery — przeprowadzenie warsztatu krok po kroku

Na tym etapie procesu, głównym celem jest zebranie jak największej ilości informacji na temat rynku, grupy docelowej i konkurencji. Dzięki temu zweryfikujemy pomysł na biznes, co z kolei ułatwi podjęcie decyzji czy warto zainwestować w niego czas i pieniądze. 

Nie ma jednego określonego schematu, który należy stosować w procesie odkrywania produktu. Prowadzone przez nas warsztaty mogą nieco różnić się w zależności od wybranej metodologii czy ogólnej strategii produktu, jednak zawsze trzymamy się podobnych zasad i struktury, które znajdziesz poniżej. 

  1. Poznanie i zrozumienie pomysłu na produkt

Warsztat rozpoczynamy od luźnej dyskusji, pozwalającej lepiej poznać sam pomysł, projekt oraz wymagania klienta. Zrozumienie oczekiwań klienta ma spory wpływ na podejmowanie kolejnych decyzji, więc nie możemy pominąć tego kroku. 

  1. Konkretne pytania

Po zebraniu wstępnych informacji czas na dokładne zrozumienie wymagań klienta. Najprostszą drogą do poznania potrzeb klientów jest bezpośrednie zapytanie ich o zdanie, więc to etap, w którym zadajemy konkretne pytania, jak np.: 

  • Kto jest użytkownikiem aplikacji? 
  • Jakie są rodzaje użytkowników aplikacji? 
  • Czy produkt tworzony będzie na rynek polski, czy będzie miał odbiorców również za granicą?
  • Jak często użytkownicy wchodzą w interakcje z platformą? 
  • Z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy platformy — smartfon, tablet, komputer? 
  • Jakie funkcjonalności będą wykorzystywane najczęściej i dlaczego? 
  • Jak dobrze użytkownicy znają dostępne technologie? (To pytanie pozwala na doprecyzowanie poziomu skomplikowania aplikacji). 

Przed rozpoczęciem warsztatu prosimy klienta o przemyślenie potrzeb biznesowych oraz przesyłamy listę pytań, które ułatwiają przygotowanie funkcjonalności, na których zależy mu najbardziej. 

  1. Podsumowanie spotkania

Ostatnim krokiem fazy odkrywania produktu jest zebranie i podsumowanie przekazanych informacji oraz wypracowanych wniosków i udokumentowanie zakresu i wizji projektu. 

Takie podejście ułatwia dalszą pracę nad produktem. Faza warsztatowa poświęcona product discovery jest początkową fazą kompleksowego warsztatu produktowego, a dalsze kroki prowadzą do realizacji projektu. Dlatego tak ważne jest skupienie się na odkrywaniu produktu, zwiększającym szanse na osiągnięcie sukcesu i, przede wszystkim, pozwalającym uniknąć dodatkowych kosztów. 

Product discovery to również doskonała okazja na przeanalizowanie konkurencji — skupienie się na jej słabych i mocnych stronach, narzędziach i rozwiązaniach, z których korzystają i wyciągnięcie wniosków. 

Dlaczego warto przeprowadzić fazę product discovery?

Czas przeznaczony na odkrywanie produktu może przynieść wiele korzyści w późniejszych etapach. Poniżej znajdziesz listę głównych zalet product discovery.

product discovery - dlaczego warto

  1.  Dobre przygotowanie do dalszej pracy

Wiedza zdobyta podczas warsztatów ułatwia zdefiniowanie wymagań, dzięki zrozumieniu potrzeb grupy docelowej. Zwiększa to więc efektywność ustalania priorytetów i przyspiesza kolejne etapy pracy.

Warsztaty są także świetną okazją do poznania wykonawcy i sprawdzenia, czy zespół jest dobrze dopasowany jeszcze przed rozpoczęciem procesu developmentu. 

  1. Poznanie konkurencji

Zanim wyznaczymy cele i określimy priorytety, warto sprawdzić, jakie możliwości daje rynek docelowy. Ocena mocnych i słabych stron firm oferujących podobne produkty pozwala zrozumieć, czym planowana aplikacja różni się od innych dostępnych na rynku oraz potwierdzić unikalną wartość, którą dostarczamy. To z kolei przełoży się na zdobycie przewagi konkurencyjnej. 

  1. Zrozumienie produktu i jego odbiorców

Odkrywanie produktu inspiruje zespół do kwestionowania własnych założeń i nieszablonowego myślenia. Dzięki temu łatwiej zweryfikować dany pomysł pod kątem wymagań rynku i upewnić się, że dana aplikacja rozwiązuje rzeczywiste problemy potencjalnych użytkowników.

  1. Wybór najważniejszych funkcjonalności

Faza product discovery ułatwia zweryfikowanie funkcjonalności, które najczęściej będą używane i które będą generować przychody. Zespół od początku wie, na czym się skupić, aby stworzyć produkt, który da realną wartość korzystającym. Jeśli etapy odkrywania produktu zostaną przeprowadzone w odpowiedni sposób, niezbędne funkcjonalności nasuną się same.

Co dalej?

Odkrywanie produktu jest pierwszym etapem warsztatu produktowego i jego głównym celem jest głębsze zrozumienie potrzeb i wymagań biznesowych. Pozwala to na przygotowanie solidnych fundamentów pod aplikację, która zrealizuje założenia biznesowe i zacznie przynosić zyski. 

Zdobyta wiedza o produkcie i potwierdzenie, że dana aplikacja spełni oczekiwania grupy docelowej, dają zielone światło dla rozpoczęcia fazy wdrożeniowej. Można więc ruszyć do przodu z projektem i zbudować MVP w celu zmaksymalizowania zwrotu z inwestycji.

Chcesz zweryfikować swój pomysł na produkt lub zastanawiasz się nad sensem wdrożenia konkretnych funkcjonalności? Napisz do nas, z chęcią pomożemy!

Pobierz swojego ebooka! 👇 👇

Podobne artykuły
21 września 2020
Transformacja cyfrowa – kiedy i dlaczego Twoja firma będzie potrzebować cyfrowej rewolucji?
Transformacja cyfrowa staje się kluczowym elementem współczesnego biznesu. Powoli przestaje być trendem, a zaczyna być…
Czytaj więcej
13 września 2022
Rejestr ryzyk — jakie ma znaczenie w zarządzaniu projektem IT?
Analiza ryzyka to element składowy zarządzania projektowego, która pozwala przygotować się na nieplanowane sytuacje w…
Czytaj więcej
23 sierpnia 2021
Wymagania niefunkcjonalne aplikacji – czym są i jak je poprawnie opisać w specyfikacji projektu?
Właściwe określenie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych aplikacji to niezwykle istotny krok, jeśli planujesz stworzenie nowego…
Czytaj więcej