Outsourcing IT — definicja, rodzaje i zalety tego rozwiązania

Adam
Adam
CEO & Co-founder

Outsourcing IT pomaga firmom obniżyć koszty i zwiększyć przewagę konkurencyjną, pod warunkiem, że znajdą odpowiedniego partnera do współpracy. Jakie są rodzaje outsourcingu i z jakimi korzyściami wiąże się zlecanie prac zewnętrznym firmom?

Zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i młode startupy szukają pomocy we wdrażaniu, zarządzaniu i obsłudze oprogramowania, wykorzystywanego w nowoczesnych środowiskach IT. Współpraca z doświadczonym software housem przynosi efekty w postaci produktu dopasowanego do potrzeb użytkowników, mającym znaczenie na określonym rynku.

Szacuje się, że globalny rynek outsourcingu IT wzrośnie o 98 miliardów dolarów w latach 2020-2024, rocznie rozwijając się średnio o około 5%. Polska jest mocnym graczem na tym rynku — plasuje się w pierwszej trójce najbardziej popularnych krajów do outsourcingu IT, głównie ze względu na usługi wysokiej jakości za rozsądną cenę oraz jednych z najlepszych programistów na świecie. Według raportu Poland 2025: Europe’s new growth engine, Polska wyprzedza Europę Środkowo-Wschodnią i Indie pod względem tempa wzrostu outsourcingu.

Outsourcing — co to właściwie znaczy?

Outsourcing jest praktyką biznesową polegającą na korzystaniu z usług zewnętrznych dostawców w celu realizacji danego projektu. W branży IT oznacza to np. zlecenie kompleksowej budowy aplikacji, monitorowania i rozbudowy produktu. Jest to jeden z najlepszych sposobów na skorzystanie z pomocy specjalistów, którzy mogą zająć się całym procesem stworzenia i wprowadzenia produktu na rynek.

Wśród najpopularniejszych powodów wykorzystania outsourcingu IT są stosunek ceny do jakości czy dostęp do umiejętności i czasu, których brakuje, aby zająć się procesem z własnym zespołem. Jest to też łatwiejsze rozwiązanie niż zatrudnianie specjalistów do swojego zespołu. Kluczem do sukcesu jest znalezienie odpowiedniego partnera do współpracy.

 

Rodzaje outsourcingu

Outsourcing może być zlecany w tym samym kraju lub poza nim i to głównie z lokalizacją związane są dane formy outsourcingu.

  • Offshoring

Rodzaj outsourcingu, nazywany również offshore outsourcingiem, oznacza zlecanie usług IT do innego, znacznie oddalonego kraju. Offshoring zazwyczaj jest najbardziej opłacalną formą outsourcingu, bowiem pozwala na uzyskanie korzystnych warunków cenowych, ze względu na niższe koszty pracy w danym kraju, korzystne warunki ekonomiczne czy większy dostęp do talentów.

Taki rodzaj relacji wiąże się często ze sporymi różnicami czasowymi, jednak nie musi to stanowić przeszkody w efektywnej współpracy. Różnice czasowe pozwalają zapewnić danej firmie nieprzerwane wsparcie techniczne. Doświadczona firma bez problemu będzie świadczyć swoje usługi w różnych strefach czasowych i pozwoli uniknąć ryzyka związanego z outsourcingiem IT.

Przykładem offshoringu jest zlecanie zadań przez firmę z USA firmie outsourcingowej z Polski.

  • Nearshoring

Nearshore outsourcing, w przeciwieństwie do offshoringu, polega na zlecaniu prac do sąsiednich krajów o tej samej lub zbliżonej strefie czasowej. Pozwala to na utrzymanie płynnej komunikacji, którą ułatwia podobna kultura czy etyka pracy.

Kolejną zaletą takiej współpracy jest poprawa bezpieczeństwa danych udostępnianych przez zleceniodawcę. Np. zlecając rozwój oprogramowania w obrębie Europy Wschodniej, otrzymujemy usługi przestrzegające norm, przepisów i praw Unii Europejskiej, na które mocno zwraca się uwagę w Polsce — kraju, który kładzie ogromny nacisk na ochronę danych.

Przykładem takiej formy współpracy jest niemiecka firma zatrudniająca zespół programistów w Polsce.

  • Onshoring

Onshoring, zwany również homeshoringiem, polega na zatrudnianiu specjalistów w granicach kraju, zazwyczaj z tego samego miasta lub okolic. Opcja ta ułatwia kontrolowanie prac i otrzymanie wysokiej jakości usług w rozsądnej cenie. Oprócz kosztów firmy decydują się na onshoring również ze względu na niedobory specjalistów w danej lokalizacji.

Przykładem onshoringu jest firma z Krakowa, zatrudniająca ekspertów ds. bezpieczeństwa IT z Wrocławia.

Jakie korzyści daje outsourcing IT?

Wybór właściwego software house’u do realizacji projektu IT może przyspieszyć czas wprowadzenia produktu na rynek i zmniejszyć koszty jego realizacji. Jakie jeszcze zalety związane są z outsourcingiem IT?

outsourcing zalety

Dostęp do sprawdzonych specjalistów

Outsourcing pozwala na dotarcie do specjalistów, którzy mogą być niedostępni lokalnie. Jeśli więc w danej firmie brakuje programistów posiadających doświadczenie i umiejętności, niezbędnych do stworzenia danego produktu, warto zlecić pracę software house’owi z odpowiednią wiedzą.

Szukanie specjalistów na własną rękę lub rozwijanie umiejętności wewnątrz zespołu nie jest złym rozwiązaniem, jednak może trwać miesiące, a nawet lata. Firma, której zlecisz wykonanie danego projektu, może być dostępna od zaraz i zapewnić ci dostęp do specjalistów z wiedzą i umiejętnościami, których potrzebujesz.

Stworzenie produktu wysokiej jakości

Zlecając projekt zewnętrznej firmie, dokładnie określasz, czego potrzebujesz, co zdecydowanie zwiększa szansę na budowę produktu wysokiej jakości. Firma, do której outsourcujesz zadania w danym momencie skupia się na twoim projekcie, w przeciwieństwie do zespołu wewnętrznego, któremu mogą zmieniać się priorytety.

Jeśli wybierzesz firmę z bogatym portfolio i aktualną wiedzą, otrzymasz produkt stworzony przy użyciu najlepszej technologii i narzędzi dopasowanych do twojej aplikacji. Dodatkowym plusem jest możliwość śledzenia postępu projektu na bieżąco, szczególnie gdy zespół wykorzystuje metodykę Agile w swojej pracy.

Okres próbny

Kolejną zaletą outsourcingu IT jest okres próbny, podczas którego możesz sprawdzić, czy dana firma lub zaproponowana forma współpracy faktycznie odpowiadają twoim potrzebom. Ostateczną decyzję o kontynuowaniu lub zawieszeniu prac podejmujesz np. po miesiącu. Podpisując umowę z software housem, zwróć uwagę na możliwość podpisania NDA i upewnij się, że otrzymasz kod na własność.

Redukcja kosztów

Zazwyczaj outsourcing jest bardziej opłacalny. Wynika to często z niższych kosztów pracy czy tańszej infrastruktury w kraju, do którego zlecasz prace programistyczne. Outsourcing z pewnością jest też mniej kosztowny niż rekrutacja i budowanie własnego zespołu programistów. Pracując z zewnętrznym zespołem, płacisz tylko za czas, który zespół poświęca na pracę nad twoim produktem.

Zdarza się również, że firmy zlecają przechowywanie danych, bowiem często jest to tańsze niż zakup i utrzymanie własnej infrastruktury.

Znacząca oszczędność czasu

Outsourcing IT daje ci możliwość skupienia się na kluczowych potrzebach twojego biznesu, podczas gdy inni pracują nad kolejnym projektem. Praca nad projektem może rozpocząć się od zaraz, nie musisz poświęcać tygodni na szkolenie ludzi i miesięcy na obsługę danego projektu wewnętrznie.

Znacznie skraca się więc czas przeznaczony na przygotowanie produktu do wydania, dzięki czemu szybciej uzyskasz informację zwrotną i wprowadzisz na rynek produkt, który przyniesie zyski.

Skalowalność

Zewnętrzny zespół programistów może zmieniać się razem ze zmieniającymi się potrzebami i celami danego projektu. Znacznie łatwiej więc dostosować liczbę programistów w zewnętrznym zespole niż rekrutować nowe osoby podczas realizacji danego projektu.

Dzielenie się wiedzą

Dobry partner outsourcingowy, poza dostarczeniem produktu wysokiej jakości, to również skarbnica wiedzy na temat wykorzystywanych procesów, metodologii, technologii czy narzędzi. Zespół korzystający z outsourcingu może więc poszerzyć swój zestaw umiejętności i zdobyć doświadczenie, które może przydać się w przyszłych projektach.

Outsourcing IT — 5 głównych trendów

Aby pozostać konkurencyjnym na rynku i tworzyć najlepsze produkty, niezbędne jest śledzenie trendów, które zmieniają się z roku na rok. Czym będzie charakteryzować się outsourcing IT?

1. Wzrost popularności usług w chmurze

Usługi w chmurze cieszą się coraz większą popularnością ze względu na ich elastyczność i skalowalność. Powszechność pracy zdalnej narzuca też konieczność pracy nad daną aplikacją z różnych urządzeń, więc niezbędna będzie zmiana podejścia typu desktop-first. Tym bardziej, że usługi w chmurze wiążą się ze stosunkowo niskimi kosztami.

Firmy coraz częściej współpracują z dostawcami, którzy oferują usługi oprogramowania opartego na chmurze lub pomagają w przeniesieniu ich istniejącej infrastruktury do chmury. Pozwala to również na outsourcing przechowywania i zarządzania danymi czy aplikacjami i pomaga w szybkim odzyskaniu danych, więc firma unika przestojów i może sprawnie kontynuować procesy.

2. Zwiększenie roli sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja automatyzuje procesy i umożliwia podejmowanie decyzji opartych na danych, więc coraz więcej firm włącza AI do swoich produktów i usług. Jej popularność rośnie głównie ze względu na w dostarczanie wysokiej jakości usług w krótszym czasie, z mniejszą liczbą błędów i niższymi kosztami.

Zwiększony nacisk na sztuczną inteligencję i technologię automatyzacji to szansa dla dostawców usług outsourcingowych. Dla wielu firm opracowywanie własnych narzędzi AI jest nieopłacalne lub nie mają odpowiedniej wiedzy i zasobów. Znacznie łatwiej więc zlecić zewnętrznej firmie stworzenie projektów opartych na sztucznej inteligencji.

3. Bezpieczeństwo i ochrona prywatności na pierwszym planie

Budowanie bezpiecznych aplikacji nie jest niczym nowym, jednak wraz z rozwojem technologii pojawiają się nowe zagrożenia. Szacuje się, że od wybuchu epidemii COVID-19 cyberprzestępczość wzrosła o ponad 600%, więc firmy muszą przygotować się na jeszcze skuteczniejszą ochronę danych.

Firmy przenoszą coraz więcej operacji do chmury, więc zapotrzebowanie na specjalistów od cyberbezpieczeństwa będzie rosło. Jest to więc szansa dla dostawców usług outsourcingowych, oferujących usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa, tym bardziej, że rok 2022 będzie nastawiony na wdrażanie wielopoziomowych zabezpieczeń.

4. Zwiększenie zapotrzebowania na programistów full stack

Wiedza programistów full stack obejmuje cały stos technologiczny, dzięki czemu dokładnie znają poszczególne etapy tworzenia całej aplikacji — od frontendu po bazy danych. Full stack developerzy sprawnie poruszają się pomiędzy różnymi elementami projektu, więc są znacznie bardziej elastyczni i zwinni. Programistami full stack zazwyczaj stają się developerzy z wieloletnim doświadczeniem, są więc cenieni ze względu na swoją wiedzę na temat aplikacji i rozwoju oraz znajomość całego procesu.

5. Rosnący popyt na specjalistów

Outsourcing zwiększa dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów z konkretnych dziedzin, z technicznym know-how i doświadczeniem w rozwoju oprogramowania. Nawet najlepszy zespół programistów w danej firmie może nie nadążać za ciągle pojawiającymi się nowinkami technologicznymi, a zatrudnianie kolejnych osób do zespołu może znacznie przewyższać koszty outsourcingu.

Przewiduje się więc, że popyt na zewnętrzne usługi obejmujące konkretne specjalizacje stale będzie rósł, a 2022 rok upłynie pod znakiem większego zapotrzebowania na ekspertów w wąskich dziedzinach. Takie rozwiązanie pozwoli firmom szybko zyskać przewagę konkurencyjną.

Podsumowanie

Outsourcing pozwala skupić się na swoich podstawowych kompetencjach, pozostawiając inne zadania zewnętrznej firmie, co zwiększa szanse na utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Sukces takiego rozwiązania tkwi przede wszystkim w znalezieniu odpowiedniego partnera do współpracy, który stawia na ścisłą komunikację z klientem i ułatwia mu kontrolowanie wszystkich procesów.

Chcesz zlecić zewnętrznej firmie pracę nad projektem IT i szukasz doświadczonego software house’u? Napisz do nas — z chęcią pomożemy.

Podobne artykuły
2 grudnia 2020
IT Outsourcing – odpowiadamy na 10 kluczowych pytań dotyczących współpracy
Outsourcing IT jest obecnie niezwykle popularny i staje się często niezawodną strategią dla przedsiębiorców, którym…
Czytaj więcej
25 października 2019
Czym jest discovery call i dlaczego ma znaczenie w tworzeniu skutecznej aplikacji webowej?
Potrzebujesz aplikacji internetowej, poświęciłeś sporo czasu na znalezienie software house’u, który sprosta twoim oczekiwaniom i……
Czytaj więcej
28 stycznia 2022
User story — czym są historyjki użytkownika i dlaczego warto z nich korzystać?
Proste, ale niezwykle przydatne historyjki użytkownika są świetnym narzędziem do tworzenia opisu funkcjonalności, których oczekuje…
Czytaj więcej