Tworzenie platform e-learningowych. Jak zbudować narzędzie, które odniesie sukces?
Jak stworzyć dobrą platformę e-learningową? Na co warto zwrócić uwagę i jakie funkcjonalności są konieczne, aby platforma dobrze spełniała swoją funkcję i generowała zyski?
W związku ze wzrostem zainteresowania rozwiązaniami edukacyjnymi online i coraz większymi potrzebami w zakresie ich tworzenia, przygotowaliśmy kompleksowy artykuł, w którym przybliżymy Ci jak powinna wyglądać profesjonalna platforma e learningowa. Czas na dużą dawkę wiedzy.
Spis treści
Czym są platformy e-learningowe i jak rozwija się ten trend?
Platformy e-learningowe definiowane są jako rozwiązania, które umożliwiają doskonalenie swoich umiejętności drogą internetową. Choć już od lat zauważalny jest nieustanny rozwój technologii dla branży edukacyjnej, w ostatnim czasie ten trend jeszcze bardziej się umocnił. Obecna sytuacja związana z pandemią COVID-19 spowodowała, że miliony osób na całym świecie musiały przenieść swoje życie edukacyjne ze szkoleń stacjonarnych do sieci.
Na znaczeniu zyskały wszelkie platformy edukacyjne, które umożliwiają prowadzenie szkoleń, lekcji, kursów, a także różnego rodzaju konsultacji. Są one wręcz idealnym rozwiązaniem dla wszystkich prowadzących jakąkolwiek działalność edukacyjną — od szkół, firm szkoleniowych, po podmioty oferujące różne kursy.
Wzrost zainteresowania zauważalny jest w statystykach — wystarczy spojrzeć na wykres wygenerowany przez Google Trends, gdzie widać wyraźny wzrost popularności hasła „e-learning” na przestrzeni lat, a w szczególności w czasie trwania pandemii. To pokazuje, jak duży potencjał ma rynek edukacyjny i choć dominują w nim więksi gracze jak chociażby Udemy, wciąż jest przestrzeń i miejsce na wszystkich tych, którzy chcą stworzyć kolejne rozwiązania.
Obecnie przewiduje się, że światowy rynek platform e-learningowych będzie wart ok. 325 miliardów dolarów do 2025 roku wg Research & Markets. Dla porównania, statystyki dla roku 2014 wynosiły 165,36 miliardów dolarów. Co również ciekawe, wg Small Business Trends jeszcze w 2017 roku 77% amerykańskich firm korzystało z rozwiązań do nauki online i aż 98% badanych planowało włączyć je do programu w najbliższych latach. Coraz więcej firm widzi też niepodważalne korzyści finansowe dzięki wprowadzeniu takich systemów — w 2019 roku e-learning spowodował wzrost dochodów amerykańskich organizacji o 42% (źródło: TechJury).
5 głównych zalet platform e-learningowych
Platformy do nauki online zawdzięczają swoją popularność przede wszystkim wygodzie, jaka płynie z ich użytkowania. Dobrze stworzona platforma e-learningowa ma również szereg innych zalet. Oto niektóre z nich:
- jest to dobre rozwiązanie dla każdej grupy wiekowej (z platform mogą korzystać zarówno dzieci i młodzież, jak i osoby dorosłe),
- możliwość przekazywania wiedzy na praktycznie każdy temat (nauka języków, nauki ścisłe i humanistyczne, kreatywne, czy techniczne),
- dostęp do edukacji z dowolnej lokalizacji i dla dowolnej grupy osób,
- oszczędność — brak konieczności wynajmowania miejsca na przeprowadzenie zajęć,
- przydatne i rozwojowe funkcjonalności (w zależności od platformy, takie jak np. dostęp do bazy wiedzy, czy śledzenie własnych postępów).
Tworzenie platformy e-learningowej – co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz?
Zanim zdecydujesz się na stworzenie platformy e-learningowej, pamiętaj, że aby odnieść sukces przy wdrażaniu tego typu rozwiązań, trzeba spojrzeć na nie kompleksowo tak, by zadbać o elastyczność platformy, dostosowując działania do swojej grupy odbiorców.
Zanim rozpoczniesz proces tworzenia aplikacji, bardzo istotne jest nie tylko zbadanie potrzeb użytkownika, ale również wytypowanie funkcjonalności, które pozwolą korzystać z takich platform w sposób intuicyjny i skuteczny.Kierujesz produkt do szkoły, firmy w celu szkolenia pracowników, czy może do indywidualnych osób?
Analizując dogłębnie swój target, możesz wstępnie przewidzieć, jaki rodzaj platformy i funkcjonalności będą odpowiednie w tym przypadku, a także do jak dużej grupy powinien być skierowany produkt.
Co jeszcze należy zrobić na samym początku drogi?
1. Przygotować odpowiedni model biznesowy i strategię rozwoju produktu. Przed procesem developmentu, warto zastanowić się nad całościową strategią Twojej platformy, sposobem jej monetyzacji, promocją i rozwojem.
Jakie są niektóre z popularnych modeli biznesowych?
- Subskrypcja — użytkownicy wykupują miesięczną lub roczną subskrypcję, która daje im nieograniczony dostęp do treści serwisu lub kursów.
- Płatne certyfikaty — możesz udostępniać użytkownikom certyfikaty po ukończeniu kursów. Obserwuje się, że użytkownicy płacą za certyfikat zweryfikowany przez platformę.
- Partnerstwo korporacyjne — w tym modelu biznesowym możesz współpracować z firmami w celu opracowania dostosowanych kursów i odpowiedniego naliczania opłat.
- Płatne kursy — w tym modelu biznesowym możesz oferować płatne kursy. A kiedy kursanci kupią jakiś kurs, pieniądze trafiają do instruktora i właściciela serwisu.
2. Przeanalizować konkurencję. Przegląd rynku to dobra praktyka, dzięki której zapoznasz się z dostępnymi platformami kursów online, zgromadzisz nowe pomysły, a także zastanowisz się, co możesz zrobić, aby uzyskać przewagę nad konkurencją.
3. Zdecydować, z jakich rozwiązań najlepiej skorzystać do budowy systemu. Platformy e-learningowe można tworzyć od zera (od własnej strony internetowej) albo wybrać gotowe rozwiązania open source’owe jak np. Moodle, czy Cocorico (każde z nich ma swoje plusy i minusy, chętnie podzielimy się spostrzeżeniami w bezpośrednim kontakcie). W przypadku takich systemów często też wdraża się różne integracje; rzadko kiedy tworzy się funkcjonalności takie jak przykładowo czat zupełnie od zera.
4. Przyjrzeć się wyzwaniom związanym z tworzeniem tego typu produktów. Jednym z większych wyzwań jest utrzymanie zaangażowania użytkownika i w tym celu wdraża się różne interaktywne funkcjonalności pozwalające zwiększyć aktywność. Dobrze sprawdzają się przykładowo wyzwania składające się z różnych zadań, lub wprowadzenie elementów grywalizacji.
Platforma e-learnigowa – 6 kluczowych funkcjonalności
Większość profesjonalnych platform e-learningowych jest wyposażonych w szereg funkcjonalności, które umożliwiają łatwy i sprawny dostęp do nauki. Oczywiście w zależności od platformy, funkcjonalności te mogą się różnić — najważniejsze, aby były dopasowane do Twojej strategii i odbiorców produktu. Poniżej podajemy kilka przykładów.
Wideo
To tak naprawdę podstawowa funkcjonalność — dobry system audio-wideo, który pozwoli na dwustronną komunikację pomiędzy nauczycielem i uczniem, jest na wagę złota w przypadku platform do lekcji zdalnych.
Interaktywna tablica
Możliwość dwustronnej komunikacji za pomocą interaktywnej tablicy może być istotną funkcjonalnością zarówno z punktu widzenia nauczyciela, jak i ucznia. Udostępnianie ekranu z taką tablicą umożliwia zapis ważnych pojęć czy definicji, tworzenie notatek, a także wykonywanie ćwiczeń ustalonych podczas zajęć.
Notyfikacje
Wszelkiego rodzaju powiadomienia są mile widziane — użytkownik powinien wiedzieć, np. o wszelkich zmianach i aktualizacjach kursu, a także otrzymywać przypomnienia o rozpoczęciu zajęć.
Baza wiedzy
Funkcjonalność pozwalająca na gromadzenie podstawowych materiałów edukacyjnych jest bardzo przydatna, gdy użytkownik chce powtórzyć sobie materiał, lub na bieżąco korzystać z zasobów edukacyjnych.
Czat
Platforma e-learningowa powinna być wyposażona w czat, który pozwoli na komunikację pomiędzy uczestnikami szkolenia, np. zadawanie pytań.
Tablica kursów
Jeśli Twoja platforma e-learningowa wyposażona jest w szereg kursów, użytkownik powinien mieć intuicyjny dostęp do każdego z nich. Tablica kursów posiadająca klarowny widok i odpowiedni UX design pozwoli na skuteczne korzystanie z produktu. Użytkownik powinien mieć rozumieć dostępne procesy szkoleniowe, mieć możliwość dołączenia do danego kursu, sprawdzenie niezbędnych informacji o kursie, a także powrotu do nauki w dowolnej chwili od momentu opuszczenia.
Realizacja pomysłu na platformę e-learningową
Mając już wstępny pomysł na platformę e-learningową, musisz znaleźć odpowiedniego partnera IT, który zbuduje dla Ciebie dedykowane rozwiązanie i doradzi we wszelkich najważniejszych kwestiach związanych z tworzeniem produktu. Wymaga to wiedzy i szerokiego doświadczenia, aby finalny produkt był zgodny z Twoimi potrzebami.
Posiadamy doświadczenie w realizacji takich projektów zarówno na rynku amerykańskim jak i polskim. Z polskiej aplikacji korzystają dziesiątki tysięcy studentów oraz wiele instytucji publicznych i obecnie jest ona wiodącym rozwiązaniem na naszym rynku. Z kolei platforma, którą stworzyliśmy dla startupu z USA to rewolucyjny system, który ma pomagać osobom w trudnych sytuacjach życiowych – posiada specjalnie zaprojektowaną ścieżkę rozwoju, bogatą w kursy i wyzwania motywujące do zmiany życia na lepsze. Dowiedz się więcej o tym projekcie czytając nasze case study.
Chcesz zbudować platformę e-learningową, która odniesie sukces? Napisz do nas, a przygotujemy dla Ciebie darmową wycenę. Chętnie porozmawiamy również o wizji Twojego produktu i odpowiemy na wszelkie pytania.