- Oprogramowanie
Monolity vs. mikroserwisy – co sprawdzi się w Twojej firmie?
Zastanawiasz się nad wyborem architektury systemu w Twojej firmie? Szukasz odpowiedzi na pytanie, co sprawdzi się lepiej – monolity czy mikroserwisy?
W takim razie dobrze trafiłeś! W tym artykule przedstawimy Ci wady i zalety poszczególnych rozwiązań, co pomoże lepiej zrozumieć ich specyfikę i podjąć właściwą decyzję biznesową. Sprawdź, co będzie dla Ciebie najlepsze i przyniesie długofalowe korzyści. Zaczynamy!
Spis treści
Wybór architektury systemu – ważna decyzja biznesowa
Dopasowanie odpowiedniego rodzaju architektury do specyfiki Twojej firmy pozwoli Ci w przyszłości uniknąć problemów i kosztów, co jest bardzo istotne z biznesowego punktu widzenia. Decyzja co do wyboru architektury mikroserwisów, czy systemu monolitycznego będzie niosła za sobą pewne konsekwencje i wpłynie przykładowo na szybkość wprowadzania zmian, a także różne procesy w przedsiębiorstwie.
Dodatkowo często okazuje się, że późniejsza migracja do nowego systemu będzie nie tylko czasochłonna, ale również kosztowna. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przykładowo wybrany na start system monolityczny jest tworzony i utrzymywany w odpowiedni sposób, dbając o właściwe praktyki wytwarzania oprogramowania, a także jakość kodu i modularność. Wtedy późniejsze przejście na architekturę opartą o mikroserwisy może być zdecydowanie łatwiejsze.
Warto podkreślić, że nie ma jednej słusznej drogi i rozwiązania, które dla wszystkich okaże się korzystne. W ostatnim czasie mikroserwisy miały swoje 5 minut i szybko stały się trendem, spychając monolity na dalszy tor. Oba rozwiązania mają jednak swoje wady i zalety, a ich użycie powinno determinować wiele czynników takich jak czas, pieniądze, bieżąca znajomość ostatecznego kształtu i zakresu funkcjonalnego systemu, a także rzeczywista potrzeba funkcjonalna.
Jak zatem podjąć decyzję? Zobacz kluczowe zalety i wady obu rozwiązań, dzięki czemu łatwiej będzie zdecydować.
Monolity i mikroserwisy – jakie są różnice na poziomie definicji?
Na początek przypomnijmy krótko, czym różnią się wspomniane pojęcia. Monolit definiowany jest zwykle jako pojedynczy, zamknięty komponent realizujący wiele różnych funkcjonalności biznesowych. A czym są mikroserwisy? Mikroserwis jest natomiast wydzieloną, niewielką usługą realizującą wybrany z całego kontekstu zakres funkcjonalności.
Monolity pod lupą – jakie mają zalety i wady?
Aplikacja w formie monolitu jest odpowiednia na start dla systemów o małym zakresie funkcjonalnym. Choć tego typu rozwiązania obecnie są określone jako przestarzałe, mija się to z prawdą – tak jak wspomnieliśmy wcześniej, jeśli monolit jest odpowiednio utrzymywany, może służyć Twojej firmie przez długi czas. Można znaleźć wiele przykładów znanych firm (jak chociażby Netflix, czy Amazon), które zaczynały swoją drogę właśnie od monolitu, a z czasem, jak wymagania się zwiększyły i firmy znacząco się rozrosły, rozpoczęły one migrację do architektury mikroserwisów.
Monolit sprawdzi się też w momencie, gdy masz ograniczony czas oraz budżet. Często wykorzystywany jest początku działalności firmy, szczególnie jak pojawia się potrzeba jednego, centralnego systemu, który ma być wydajny w ramach jednego głównego procesu.
Rozwiązanie to jednak nie pozostaje bez wad. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z pojedynczą aplikacją, niestety jeden błąd jest w stanie wyeliminować cały system z użycia. Dodatkowo wprowadzanie w nim zmian może być trudne, ponieważ takie działanie będzie rzutować na całą aplikację i bardzo łatwo o błąd, który wpłynie negatywnie na całą pracę. Podejście monolityczne ogranicza też skalowalność, gdyż w tym przypadku w grę wchodzi jedynie skalowanie całej aplikacji, ze względu na brak osobnych modułów. Wybierając ten system, często też zostajemy uzależnieni wyłącznie od jednego dostawcy.
Podsumujmy zalety i wady tego rozwiązania.
Zalety:
- odpowiednie na start firmy,
- sprawdza się w systemach o małym zakresie funkcjonalnym i prostym przepływie danych,
- pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy,
- proste we wdrożeniu,
- łatwe monitorowanie stanów aplikacji.
Wady:
- jeden błąd może wyeliminować cały system z użycia,
- uzależnienie od jednej technologii i konkretnego dostawcy,
- trudne wprowadzanie zmian,
- ograniczona skalowalność,
- mała integrowalność z innymi systemami zewnętrznymi.
Mikroserwisy – kluczowe zalety i wady
Główna zaleta mikroserwisów tkwi w specyfice tego rozwiązania, czyli obecności wielu systemów, z których każdy jest w pełni autonomiczny. To pozwala na dużą skalowalność – każdą mikrousługę można skalować zupełnie niezależnie od pozostałych. Rozwiązanie to bardzo dobrze sprawdza się w systemach nastawionych na rozwój i szybkie zmiany. Dodatkowo rozdzielność mikrousług ułatwia pracę w całej firmie, gdyż dzięki temu poszczególne działy nie muszą mieć jednakowych dostępów i mogą niezależnie od siebie wykonywać pracę. Plusem jest też możliwość odpowiedniej reakcji w przypadku awarii, gdyż możliwa jest szybka naprawa niedziałającej funkcjonalności w konkretnym miejscu, co nie rzutuje na całokształt pracy.
Czym jeszcze mikroserwisy zyskują entuzjastów? Jedną z często podkreślanych zalet jest brak uzależnienia od technologii (każda mikrousługa może być tworzona z użyciem technologii adekwatnej do jej zakresu funkcjonalnego) oraz dostawców usług. W przypadku tego rozwiązania łatwiej jest zaangażować większą grupę deweloperów do pracy nad odrębnymi częściami systemu, którzy niezależnie od siebie dostarczą oczekiwany efekt końcowy. Tak zorganizowane rozwiązanie jest też bardzo wydajne, gdyż niezależne usługi mogą stworzyć system zapewniający wydajną obsługę wielu procesów.
Rozproszony charakter mikroserwisów wiąże się także z wadami – staje się dość skomplikowany, a co za tym idzie, wymaga zaangażowania wielu specjalistów czuwających nad poprawną pracą i rozbudową całości. Trudniejsze staje się także testowanie i odpowiednie monitorowanie pracy takiego systemu. Co więcej, sen z powiek może spędzać też znalezienie przyczyny ewentualnej awarii. W tym przypadku łatwiej również o wyciek danych i obniżenie poziomu bezpieczeństwa – w rozwiązaniach rozproszonych dane zwykle są przekazywane za pośrednictwem sieci, co zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się wspomnianych problemów.
Podsumujmy zatem kluczowe zalety i wady mikroserwisów.
Mikroserwisy – zalety:
- dobre dla dużych systemów nastawionych na rozwój,
- duża skalowalność,
- brak uzależnienia od konkretnej technologii i jednego dostawcy,
- łatwość rozwoju i wprowadzania zmian w poszczególnych elementach,
- awaria nie wpływa na cały system,
- łatwa integracja z zewnętrznymi usługami,
- wysoka wydajność.
Mikroserwisy – wady:
- ze względu na rozbudowany charakter wymagają zaangażowania dużej liczby specjalistów,
- dość wymagające testowanie i monitorowanie pracy systemu,
- trudność w znalezieniu przyczyny ewentualnej awarii,
- łatwiej o wyciek danych.
Mikroserwisy vs monolity – co wybrać? Podsumowanie
Jak widać każde z wymienionych rozwiązań ma swoje wady i zalety, także ostateczny wybór powinien być zdeterminowany Twoimi potrzebami biznesowymi.
Monolity są odpowiednie w momencie, gdy zależy Ci na szybkim uruchomieniu systemu o ograniczonym zakresie funkcjonalnym. To też dobry pomysł, jeśli w najbliższej przyszłości nie planujesz dynamicznego rozwoju i skalowania. Monolity sprawdzą się, gdy nie masz jeszcze pełnego obrazu Twojego systemu docelowego i zamierzasz stopniowo odkrywać wszelkie niuanse. Jeśli jednak ostatecznie już zdecydujesz się na monolit, pamiętaj, aby tworzyć go z uwzględnieniem dobrych praktyk wytwarzania oprogramowania i czynić go modularnym oraz dobrym jakościowo. Tylko wtedy ewentualna migracja do mikroserwisów w przyszłości nie przysporzy Ci większych problemów.
Z kolei podejście z wykorzystaniem mikroserwisów rekomenduję szczególnie w sytuacji, gdy dobrze znasz zakres funkcjonalny i architekturę Twojego systemu, a także widzisz, że będzie on się dynamicznie rozwijał.